Lätt som en plätt!

I går var det torsdag och det åts soppa till lunch. En enkel potatis och purjolökssoppa. Soppan efterföljdes av pankaka, som sig bör. Fast i en liten lyxigare form. Nämligen plättbakelse. Det är den bästa sortens pannkakstårta eftersom man får sin egen, den är liten och söt, enkel att göra och inte att glömma ruskigt, ruskigt god. Jag gjorde mina plättbakelser med blåbärssmak. Gott och nyttigt, ja blåbären är ju nyttiga och grädde, ja det får väl vara okej det med.

Blåbärsylten kokade jag i veckan och jag gillar att göra små satser blåbärsylt eftersom nygjord är godast. Jag tog ca en halvliter blåbär som jag plockade i somras och hade i frysen, kokade upp dem med en knapp dl socker sedan tog jag en tesked röd melatin och rörde ned och lät koka upp och hällde i en atamonsköljd burk. Perfekt sylt varje gång, inte för söt och lagom tjock. För att göra plättbakelser tog jag bara och varvade kalla plättar med lite grädde och sylt och toppade med lite tinade blåbär och pudrade över lite florsocker. Färdigt i ett nafs och uppätna lika snabbt.






Yesterday we had the best sort of pancake-dish, "plätt-bakelse". Plätt is a miniature swedish pannkake and together with whipped cream and homemade blueberryjam I turned it in to a (don't really know the english word) trifle? Swedish pannkakes are made with 3 eggs whipped together with 3dl wheatflour and 6 dl milk and some salt to taste (they are not made with baking soda to rise lika an american pancake) And to make "plättar" we have a special kind of frying pan that makes them really small. Small pancakes really are more tasty in my opinion. And together with whipped cream and blueberrys it's the best thing ever.

Kommentarer
Postat av: Jonte

Ser ju farligt gott ut!

Postat av: Olivia

Joru, den satt som en smäck i kistan.....Borde göras oftare var betyget...det är ju rätt lätt att göra, speciellt om man har lite plättar färdigt som ligger och tar plats hemma.... ;)

2011-03-05 @ 18:34:19
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0