Skogens guld...

Igår var vi ute i skogen för att plocka svamp. Det var fuktigt, varmt och myggorna var särdeles på hugget, men vi kom iallafall hem med en rejäl laddning kantareller. De är tidiga i år och glad är jag för det eftersom kantareller verkligen är en av mina sommarfavoriter.....

 

 

 

 

 

När jag tillredde kvällens kantarellrätt stekte jag först ur dem i en torr panna, sedan tillsatte jag en rejäl klick smör och lät dem bli knaperstekta. Det finns inget värre än svamp som fått bli stekta för snålt så de fortfarande är sladdriga. Jag fräste ihop dem med lite salladslök, saltade och pepprade sedan tillsatte jag grädde som jag lät koka ihop tills det blir tjockt och krämigt. Detta serverades ihop med nykokt pasta, riven parmesan och riktigt med färskmalen svartpeppar. Väldigt gott!

 

 

 

 

Som grädde på moset fanns det lite jordgubbstårta kvar från häromdagen då vi hade bjudning, mumsigt... Jordgubbar är ju en annan given sommarfavorit och jordgubbstårta det går inte av för hackor heller! (Den uppmärksamme läsaren ser att huvudrätt serverades på annan duk än efterätt, jag brukar inte byta mellan rätter. Det är bara ibland det händer, som när man sölar till exempel....)

 

 



Yesterday we went out to the woods for some mushroom-picking. The chantarelle are early this year and happy am I about that because chantarelle really is one of my summer-favorite....I fry them crisp with butter, ad some babyonion, and later on ad some cream, salt and peppar...Then I let it simmer for a bit until the cream gets all, ah, creamy.....Serve it with pasta and lots of parmesan and freshly grined blackpepper....Yummy....To ad to the feast we had some strawberry-cake left over since yesterday. Straweberries are my other summerfavorite...

Kommentarer
Postat av: Evis

Brukar du inte byta duk mellan huvudrätt och efterrätt - men snälla nå'n, vad är du för dålig husmor egentligen? ;)



Sån't händer här också kan meddelas.

2011-07-04 @ 09:56:01
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

Hehe, jo attans vad dåligt av mig! Nu måste jag skärpa mig och börja med det...tänk om ryktet sprider sig annars! ;)



2011-07-04 @ 11:15:23
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0