Tygfrossa!

Jag älskar att frossa i tyg. Igår när jag handlade tyger var det väldigt svårt att välja och begränsa sig. Men jag tror nog jag till slut valde rätt efter många om och men. Även om jag som vanligt får lite ångest och tänker "jag kanske borde tagit någon mer meter av den eller den...De var ju så fina...." Men man kan ju inte köpa allt, och tyg även till bra pris (39 och 49 kr/metern) blir ju en rejäl summa om man lägger ihop det när man köper många meter....


 

 

Tunna bomullstyger är verkligen härligt. Som det känns nu tror jag att det ska bli klänningar av hela bunten, sladdriga, luftiga 40-tals inspirerade saker som passar bra i värmen.  Eller ja, klänningar av allt förutom det ljusa tyget till vänster för det köpte jag bara en meter av, det skall bli en blus av det istället.

 

Jag föll för det mest för att den var vävd i en sån fin fiskbensmönstring och den benvita/beiga färgen passar bra till en fin blus till pennkjolen i höst. Nu känner jag mig givetvis dum som inte köpte mer, men jag får väl i värsta fall åka tillbaka. Men jag har ju å andra sidan mycket mer fina tyger att frossa i.

 

 

 

 

Det här gröna är nog min favorit. Dels för den fina diamantmönstringen och den milda linblomsgröna färgen men framförallt för den mjuka kvalitén. Mjuk som ett lammöra och lite slinkigt på samma gång. Det kommer bli en rackarns fin klänning av det här...(Fasiken borde köpt mer....Gaaah!)

 

 

 

 

De här båda rutiga är inte så pjokiga de heller. Speciellt den ljuslila som var lite ruggad i ytan så den påminner lite om en mjuk flanell. Av både den ljuslila och den linblomsgröna tänker jag sy upp klänningar från mitt nya mönster som jag ritat, en "teadress" med ok och rynk i fram, två veck istället för inprovning och en lite lösare ärm med rynkad ärmkulle. Den plommon/gula rutiga var mer som en "vanlig" skjortbomull i kvalitén, det vill säga lite styvare så den kommer nog passa väldigt bra till en skjortklänning i samma modell som min rödrutiga. Tjosan vad här skall sys!

 

 

 

These are the cottonfabrics I bought yesterday. I specially love the light green one, not only because of the color and the woven diamondchaped pattern but also because it's soft as a lambs ear (Now that's soft!). I think I'll make a "teadress" out of it from the new pattern I made last week. Gosh how satisfying it is to have lots of fabrics in the house, makes you feel rich. Can't wait to start sewing.


Kommentarer
Postat av: Evis

Vad var det för tygaffär?



Undrar hon nyfiket.

2010-07-12 @ 16:20:04
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

åh, det är ett jättebra ställe. Det ligger mellan Götene och Lugnås, utmed E20, 3 mil söder om mariestad typ. Man ser det från vägen, "Tyger till lågpris" tror jag det står på huset. (är rätt öde annars) Det är en gammal dam som har det, hon hade tygbutik i gbg förr men hyran blev för dyr. så nu säljer hon tyger där istället, fre 11-19 och lör-sön 11-17. Det är allt möjligt. hon köper visst in partier från lite varstans. mycket blandat, en hel del gardintyger och sånt (lite mer tråk ;) ). men så finns det lite godbitar också, om man letar (som de jag bloggade om)...hon har mycket knappar med för 1 kr styck... spets och annat smått med...



Brukar ta en tripp dit med jämna mellanrum, bra också när man är på väg någon annanstans att bara stanna till....



/Olivia

2010-07-12 @ 18:48:51
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Evis

Det är ju sällan jag är trakten av Götene förstås. Mitt favoritställe, förutom Borås är Tygladan mellan Vargön och Vänersborg. I Göteborg där jag bor finns Gårda Textil, men då är det utbud och kvalitet, inte pris som är grejen.

2010-07-13 @ 00:01:07
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

Nä, förstås det är ju lämpligt att handla om man ändå har vägarna förbi, annars äter ju bensinen upp det man sparar in på billigt tyg...



Åh, Gårda textil är ju ett sånt härligt ställe!!! De har mycket fint siden att titta på där..om man gillar siden så finns ju alltid Simbra siden på nätet och i sthlm också...men då kostar det ju lite iofs......bomull är ju snyggt det med sa hon och klämde på plånboken



Tygladan har jag inte hört om förut, kanske borde kolla upp det någon gång om man är i trakten. :) Rör på mig rätt mkt så någon gång kanske det kan bli ett besök...

2010-07-16 @ 19:22:04
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0