Teadress.....

Så var min senaste modell färdig. Det blev nästan precis som jag tänkte mig faktiskt vilket alltid är roligt. Det är egentligen samma modell som den röda fast med lite ändringar, som till exempel annan krage, veck istället för inprovning fram samt ok istället för bystinprovning. Jag tog desutom lite extra sömsmån och sydde den ungefär en halv centimeter större än den röda för att den skulle bli ledigare i passformen.








Jag blev väldigt förtjust i den här typen av krage så den tänker jag göra fler gånger, det är ett som är säkert. Det där med ok och rynk är väldigt trevligt med, speciellt nu på sommaren eftersom det känns lite luftigare och svalare.


De röda knapparna fick jag av mamma och de blev verkligen pricken över i. Röda knappar är det något speciellt med. De här satt kvar på arket som det stod "made in England" på och jag tycker det passar med brittiska knappar, eftersom det är en "teadress" inspirerad av bra brittiska tv-serier som "Kärlek i ett kallt klimat" och "Foyles war".





Nu gäller det ju bara att skaffa ett par röda skor, för det skulle verkligen passa perfekt till de andra röda detaljerna. De här tillexempel, får hoppas att tomten känner sig extra givmild i år för jag tror jag ska önska mig ett par Rocket i julklapp.....


I finished my teadress and this is how it turned out. I'm very pleased with it. I especially like the collar and the shoulder part, the buttons are nice to. A gift from my mother, vintage buttons made in England, the red goes rather nice with the pale purple I think. Now all I need is a pair of red shoes, maybe from Rocket Originals....



Kommentarer
Postat av: Maja

Åh, vad fin den blev! Helt klart "Foyle´s war-standard" på den! Knapparna är också helt underbart fina! Gillade oket också!



Apropå ditt föregående inlägg: Åh, vad jag känner igen mig! Så fort man sätter igång ett nytt projekt börjar man tänka på nästa... och nästa... Nån konstig drivkraft som man inte kan "stänga av". Konstigt det där;)



Hälsar Maja

2010-08-09 @ 22:54:56
URL: http://[email protected]
Postat av: Nusse

Finfin modell!

2010-08-10 @ 00:59:41
URL: http://nusse.blogg.se/
Postat av: anna

Vilken söt klänning!

Postat av: Olivia

Maja

tack så mycket...jag är nöjd, den väldigt bekväm också, det var bra, brukar annars ha en tendens att sy väldigt tighta grejer, och ibland är det ju skönt att kunna andas lättare i kläderna. :)

ja, men det är nog bra egentligen, att alltid ha flera saker i skallen samtidigt. det är ju roligt att ha drivkraften där. :) hemskt om man någon dag inte kunde komma på alls vad man ville göra härnäst.....



Nusse

tackar, är ju faktiskt lite lik den du hade under ditt fina förkläde. Den såg också väldigt fin ut, det man såg av den....Bra modell...



Anna

tack så mycket! :)

2010-08-10 @ 18:28:02
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Kristina

Superfin. Säkert väldigt användbar också.Jag är alltid på jakt efter fina enkla klänningar i bomull, men de är inte så lätta att hitta begagnade. Jag tror att man använde dem så länge det bara gick och så recycklasdes de som mattrasor el ngt annat...

2010-08-24 @ 18:35:31
Postat av: Olivia

Kristina

Tack!

ja, det tror jag med, för man var nog inte lika slit och slängig som idag, utan kläderna användes tills de tog slut om det inte var finplaggen...själv är jag urkass på att hitta kläder second hand. går bara inte, vet inte om jag har fel storlek eller om jag bara har fel på ögonen som inte orkar kolla igenom saker. de enda vintage-kläder jag har är från min mormors garderob, men då blir det iaf gratis :)

2010-08-24 @ 23:21:10
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Kristina

....Men du kan sy!!!Och jag kan försöka lära mig det.../Kristina

2010-08-26 @ 15:02:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0