Gåvor från skogen....

När man är ute i skogen och plockar bär kan man gärna ta med sig några kvistar Skvattram hem. Det är en liten buskväxt som växer främst i barrskogsmossar, till exempel precis bredvid blåbär och lingon, där jag plockade mina kvistar. Den har en stark aromatisk doft som påminner lite av en blanding av citrus och lavendel och den är ypperlig att använda i garderoben som doftmedel, både på grund av att kläderna får en god svag doft av Skattrammen men även för att motverka mal i yllekläderna. Mamma berättade att de alltid tog med sig lite Skvattram hem från skogen när de plockade bär när hon var liten, och använde som variation till lavendelpåsarna. Jag har hängt upp en färsk kvist i min garderob och så har jag lite på torkning. När den torkat sedan tänkte jag sy små påsar och stoppa dem fulla och sedan lägga in dem mellan lakanen i linneskåpet.


 

When I went  berrypicking in the woods the other day I also picked some Rhododendron tomentosum or "Svattram" in swedish. It has a very aromatic smell and can be used in the linencloset to ad a nice smell and repel moths. My mother said that when she was a child they always picked some and used instead of lavenderbad in their wardrobe.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Vilket bra tips! Jag har lite mal-skräck, efter att jag en gång fick slänga hela min garnsamling, så jag ska genast, eller i alla fall så snart det blir lite mer gå-ut-vänligt-väder, plocka mig några kvistar!

2010-08-25 @ 11:39:41
URL: http://www.buskisblog.blogspot.com
Postat av: Olivia

trevligt, ja mal är inte kul. även om jag aldrig personligen råkat ut för någon...är det inte mal som inte gillar solljus heller, att man kan ta kål på dem genom att lägga ut sina kläder i starkt solsken?? hmmm.. måste kolla upp detta....



åh, förresten!! läste att Skvattram kan ersätta humle när man brygger öl! nytta och glädje för både "han och henne" med andra ord, hehe.....

2010-08-25 @ 11:57:29
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Annica

tack för tipset. ;D

2010-08-25 @ 12:20:19
URL: http://anniicanilsson.blogg.se/
Postat av: Emma

men gud, vad smart! men smutsar de inte ner då?

2010-08-25 @ 12:33:55
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: Olivia

Annica

Vassego!



Emma

ja visst är det bra, lavendel funkar ju lite på samma sätt, men det är ju kul att byta...Nä, det var det jag tänkte sy påsar till när den torkat. sen lägger jag den torkade skvattrammen i påsarna så blir det inget bös.. men jag har faktiskt redan nu lagt i en färsk kvist i skåpet, överst lite försiktigt, får se om den "barrar" av sig mycket eller om det funkar det med......

2010-08-25 @ 14:32:06
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0