Söndagsblus...

På söndag ska jag åka till stockholm en kort sväng. Till det tillfället tänkte jag att en ny blus vore passande, så jag sydde en. Den blev färdig i går kväll. Många dagar innan söndag får jag tillstå, det tar sig. Jag brukar ju annars alltid vara ute i sista stund. Men man vet ju aldrig. Jag kanske hinner sy en ny pennkjol också, om jag nu skulle sakna något att göra menar jag.


 


Blusen är gjord av min favoritmönster, men med lite ändringar för variations skull. Jag gjorde en "vågig" sjalkrage, lite meckigt att få "vågorna" likadana på båda sidorna men det handlar mest om att man måste koncentrera sig vid symaskinen. Mönstret ritade jag efter mitt runda måttband som visade sig vara lagom i storlek. Alltså en sån där rund dosa med måttband som man drar ut. Men det går ju lika bra att använda passare eller ett glas eller något annat runt. Vad som är närmast... För övrigt vill jag bara påpeka att den översta knappen har lika stort avstånd mellan sig som de andra, men vinkeln vid bysten gör att det ser ut som avståndet är kortare. Sånt där är jag annars allergisk mot, när saker inte är jämt. Högst störande. Bystinprovningen är jag fortfarande lite skeptisk mot, där ska det nog sänkas en eller två milimeter för perfektion, bystmässigt alltså.

 

 

 

Istället för att rynka axelkullen lade jag två veck på vardera sida. Det blev en liten uppfriskande nyhet på ärmfronten. Först tänkte jag även göra så vid nederkanten av puffärmen, men det såg faktiskt inte lika snyggt ut.

 

 

 

Jag är väldigt nöjd med min blus, framförallt är jag förtjust i knapparna tillsammans med den vita kragen. Knapparna är ljust gröna och lite transparanta och de ser så skira ut mot det ljusgrå bomullstyget. Härligt! Det var en fröjd att sy i dem kan jag erkänna, men så är jag ju knapp-o-man också...

 

 

On sunday I'm going on a short trip to our capital, Stockholm. I figured I could use a new blouse for the occasion so I made one. A light shirtblouse with a scalloped shawlcollar and puffsleeves. The scalloped collar was a bit tricky, or I should say, one needed to concentrate with the sewingmachine not to make any misstakes. I especially like the buttons, light transparent seafoam-green they matched the blouse quite dandy I think. It was a pleasure sewing them in, i'm such a button-o-holic.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Vilken ursnygg blus! Modellen passar dig otroligt bra och allt bara stämmer. Du fortsätter att inspirera!



Kragen - har aldrig sytt sjalkrage. Är den en helt lös mönsterdel? Eller är "underkragen" (den som ligger mot kroppen) klippt ihop med resten av blusen och så är överkragen klippt för sig?



Ursnyggt i allafall!



Jag började sticka igår. Det blir en dubbelpolo, så jag lade upp alla maskor igår och började sticka. Har väl stickat kanske 20 maskor! Hahahaha. Har en del kvar, med andra ord. Men ikväll blir det tv-stickning, helt perfekt.



Är för övrigt helt KÄR i garnet!

2012-01-05 @ 09:33:08
URL: http://exdesign.backjohan.se
Postat av: Olivia

Åsa

Tack!! Jag blev nöjd med den, ska nog sy några fler i samma modell.. Jag använde beskrivningen på sjalkrage från "Åberg-boken" det är inte så svårt faktiskt, man ritar på själva kragen på framdelen(det går ju åt lite mer tyg än om man syr på kragen löst, eller mer och mer, man kan ju inte snåla på en liten bit och få det att räcka), sen är det en lös underkrage som man får sy fast, så underkragen och belägget är i ett.

Det knepigaste jag tycker är att få kragen att passa med nackringningen, man måste verkligen skärpa sig och vara noga med sömsmånen ;) det är väldigt träligt att ta in kragdelen, i efterhand för att den blev för stor för ringningen, eller ännu värre om den blev för liten.. Så är det en liten knepig sväng där axelsömmen övergår i nackringningen. där brukar jag ibland få sy lite för hand för att det ska bli bra, ska nog fråga Helena om det på nästa kurs. för det måste ju gå att bara sy det i ett svep.



vad roligt att du gillade garnet!!!! Vad glad jag blir, den är fin den där sjönymfen också. kommer nog bli ett jättefin dubbelpolo, de är praktiska att ha på sig. :D

2012-01-05 @ 09:58:28
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: betty j

ursnygg blus!

Ditt hår är så fint också! Är det läggningsvätska och pin-curls som gör det? Jag misslyckas alltid med pin-culs, suck!

2012-01-05 @ 20:13:03
Postat av: Olivia

betty j

tack så mycket!! Ja, det är pin-curls och lite glimor läggningsvätska i halvfuktigt hår.. Jag var inte heller så haj på det där med pin-curls men det är bara att ligga i och träna. nu tycker jag det är jättelätt, men för mig är det bäst att inte kamma ur dem allt för mycket. mitt hår blir bara frizzigt då.. och så brukar jag ta lite av makens Layrite pomada och krama i topparna och släta ut luggen lite så det inte är massa småhår som står upp... :)

2012-01-05 @ 21:24:35
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nadja Eleonora

Urtjusigt! Jag gillar den gråa tonen och rutorna i tyget och kragen är ursnygg! Jag föredrar faktiskt sjalkragar, det känns liksom kvinligare och elegantare!



Vad tyckte du om Mrs Bonham Carters tolkning då? Jag är ju väldigt svag för henne som skådespelerska överlag i och för sig men jag gillade filmen! Kläderna var hur inspirerande som hellst med!

2012-01-06 @ 16:19:17
URL: http://www.ensaligblandning.se
Postat av: Olivia

Nadja Eleonora

Åh, tack så mycket!! Jag blev väldigt förtjust i tyget själv.. ja, det är fint med sjalkragar, ska nog göra det ett tag nu, har varit väldigt inne på vanliga bluskragar, men sjalkragen är nog lite snyggare faktiskt, det finns så mkt man kan göra med dem för variation ocksp.



Ja jag gillar henne jag med.. väldigt fina kläder. trevligt när sånt går på teve... :)

2012-01-07 @ 15:05:39
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Kristina

Din blus var jättesöt, det kan jag intyga om!

Postat av: Kristina

Din blus var jättesöt, det kan jag intyga om!

Postat av: Olivia

Kristina

Tack, tack!! och tack för senast dessutom! :)

2012-01-10 @ 11:13:55
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Mikaela Martinsson

Gud så duktig du är på att sy! Dina plagg blir så fina! :)

2012-10-14 @ 12:33:35
URL: http://martinssonfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0