Variationer...

Ja nu blir det ett till sånt där "visa upp kläder inlägg" för till denna veckas syföreningsmöte vill jag visa upp min julblus som jag knåpade på innan jul och som blev färdig sådär två veckor efter jul. Tyget är en härlig tunn bomull med ett fint paisley-mönster som bara väntat på att bli uppsytt i rätt modell. Jag gjorde den efter samma grundmodell som oftast använder till mina blusar som jag gjort efter den där boken jag alltid tjatar om som är så bra. För varje blus brukar jag ändra om lite för att träna på olika saker och för att få lite variation i min sömnad. Här gjorde jag en rätt bred sjalkrage och så förstorade jag ärmen genom att klippa upp ärmmönstret i mitten och dra isär några centimeter. Det går inte att ändra på storlekar genom att bara rita större, för då blir propoptionerna gärna fel.  Jag tog även bort inprovningarna i ryggen och under bysten eftersom tyget har ett sånt härligt fall så ville jag ha lite mera vidd i modellen. Det blir lite knepigare när man syr i ett tyg som är stormönstrat, för man vill ju gärna att mönstret skall hamna bra på det färdiga plagget. Man får helt enkelt lägga ut sitt mönster på tyget och prova fram och tillbaka för att se så att mönstrena blir någorlunda enhetligt utplacerade på båda sidor av blusen. Därför blir det lätt lite mer spill så det är bra om man har lite mer tyg än vad som brukar gå åt till en blus.






Sjalkrage är en av mina favoriter, dels för att det är så stilrent snyggt och dels för att jag tycker det av någon anledning känns snabbare att göra än en påsydd variant. Men det har nog mest att göra med att jag gjort en del sådana på sista tiden och fått in snitsen. En annan sak jag gillar är att man lätt kan göra variationer på sjalkragens snitt genom att ändra formen på ytterkurvan. Det kan göra stor skillnad i utseendet av blusen och det är sånt jag gillar. Att genom små förändringar göra en helt ny typ av blus av samma gamla trotjänar-mönster. Variationer helt enkelt...







I made this blouse for christmas. Well, next christmas I guess, because I didn't finish it untill two weeks after the one we had last month. It's made with my usuall pattern but with a few changes, for example I made a different collar and I gave it a looser fit round the waistline. I love the fact that with a good pattern, you can make lots of different blouses with just some changes for variation.....

Kommentarer
Postat av: Maja

Hej, Olivia!



Vad roligt att du hänger på symötena igen! Som jag skrev tycker jag att det är så roligt att få ta del av all din sömnadskunskap! Vilken otroligt snygg skjorta du har sytt. Skulle kunna tänka mig att offra en hel del både för det där tyget (paisley-mönster är så fint!!!) och den stilrena modellen;) Sjalkrage är tjusigt. Har aldrig sytt någon sådan, men hoppas att jag vågar mig på det någon gång framöver. Är det svårt att få till?



Kom att tänka på att du skrev om att du hade planer på att göra en swirlskirt, nån gång för längesedan. Blev det nån sån? Tyckte det lät så spännande...



Och så vill jag bara säga att de stickade tröjorna du visade upp häromdagen var superfina! Vilken duktig mamma du har:)



Ha det fint! Hälsar Maja!



2011-01-25 @ 21:39:01
URL: http://[email protected]
Postat av: Anonym

Hej, Olivia!



Vad roligt att du hänger på symötena igen! Som jag skrev tycker jag att det är så roligt att få ta del av all din sömnadskunskap! Vilken otroligt snygg skjorta du har sytt. Skulle kunna tänka mig att offra en hel del både för det där tyget (paisley-mönster är så fint!!!) och den stilrena modellen;) Sjalkrage är tjusigt. Har aldrig sytt någon sådan, men hoppas att jag vågar mig på det någon gång framöver. Är det svårt att få till?



Kom att tänka på att du skrev om att du hade planer på att göra en swirlskirt, nån gång för längesedan. Blev det nån sån? Tyckte det lät så spännande...



Och så vill jag bara säga att de stickade tröjorna du visade upp häromdagen var superfina! Vilken duktig mamma du har:)



Ha det fint! Hälsar Maja!



P.S. Kom att tänka på att jag hittade bakelitknappar i en superhäftig garnaffär i som jag besökte i Paris i höstas. Rutiga! Måste bara få skryta om det till ett bakelitfan som dig;) Dina armband var grymma!



2011-01-25 @ 21:43:49
Postat av: Olivia

Maja



Javisst och det är kul att vara med igen! det är roligt att vara med i nått och bli inspirerad av likasinnade :) och att det kommit så många fler med i "syföreningen" är bara en bonus..



ja, jag får nästan lite vill ha mer-känslor av det tyget och ångrar att jag inte köpte mer, köpte 5 meter dock så det ska nog räcka till en kjol med... hehe, men man vill ju alltid ha mer, svårt att hålla igen tyg-köpar-lusten..



Nejdå, det är rätt enkelt med sjalkrage, jag ska nog ta och göra en sjalkrage-tutorial här snart, det vore ju nått till ett tisdagsmöte!...för det är inte alls komplicerat men blir så snyggt...



nä, har inte kommit till skott med swirl-planen än, så den idén ligger fortfarande och "gonar" sig..men till våren kanske det vore dags att dra igång den planen, tror inte det är så svårt.



..tack så mycket, jag ska hälsa mamma att hon får beröm. ja är verkligt stolt över henne, man är ju lite bortskämd med det där, för jag har ju en del fina tröjor i garderoben, även om just de här var visningsexemplar..hehe, det är bra att de görs i min storlek, för när de blivit slitna så kan man ju....ähum, ta över dem..... :)



Åh de rutiga knaparna ja, kommer ihåg dem....de väckte avund kan jag säga...verkligen värt en paris-tripp. får börja samla ihop reskassa så man kan kolla upp den affären....(jag kan även erkänna att sen det kortet på armanden togs har tre till kommit i min ägo, dålig karaktär, jag vet..hehe)



Ha det så bra!!!! / Olivia

2011-01-25 @ 22:08:23
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: eddy

å superfint! vilken stjärna du är =) jag älskar tyget, jag bara älskar det! kram på dig

2011-01-26 @ 10:41:39
URL: http://blogg.passagen.se/eddysblogg
Postat av: Olivia

eddy

nejmen, vilken beröm!! det var inte illa..ja, tyget är super härligt, både att se på och ha på sig. liksom tunnt och slinkigt men samtidigt väldigt mjukt nästan som flanell....



ska hitte på en fin kjol till sen i samma tyg så blir det en hel outfit...



ha det bra/ Olivia

2011-01-26 @ 14:41:58
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Erika

Vilken fin blus! Fallet mot midjan blev jättesnyggt, och en sjalkrage är alltid rätt i mina ögon =) Blev lite nyfiken, vet du vad är det material i tyget? Håller på att lära mig (den hårda vägen) vilka material som ger tyget ett bra fall för kläder och vilka som inte gör det. Det här har ju ett perfekt mjukt fall!

Jag älskar verkligen den boken, så himla bra! Som en kompis till mig sa: den förändrade helt hur jag tänker om mönster. Helt plötsligt blev mönsterdetaljer lätta och självklara, från att ha varit en lång process av gissningar, toiler och diverse kraftuttryck =)

2011-01-26 @ 16:16:34
URL: http://swinginvintage.blogspot.com
Postat av: olivia

Det är var en tunn bomullstwill som dessutom var lite "flossad" i ytan så den var riktigt mjuk, påminner lite om en jättetunn bomullsflanell faktiskt....väldigt förtjust i det tyget för det är så skönt mot huden, så kostade det bara 19 kr metern också....

2011-01-26 @ 20:22:07
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Kristina

Den där skulle ju kunna bli en tiptop daydress el shirtdress med lite inprovningar i midjan eller hur? Fin modell!

2011-01-26 @ 22:37:26
Postat av: olivia

Kristina



Ja, eller hur!! egentligen är det ju samma modell på teadressen jag gjorde i våras... bara det är det där var ett ok istället för bystinprovning och liten annorlunda ärm...när jag väl gjort en kjol i tyget som finns kvar kommer det bli en finfin tvådelad klänning...

2011-01-28 @ 12:59:57
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hei, jeg har skrevet litt om deg på bloggen min, håper du syns det var greit.

Ha en fin dag! :)

2011-01-31 @ 09:56:33
URL: http://akira.gudinne.no
Postat av: Rakel

Ops, glemte å skrive navnet mitt over!

2011-01-31 @ 09:57:43
URL: http://akira.gudinne.no
Postat av: olivia

Rakel

Självklart är det ok, vad kul! Hoppas du gillar boken också och att den väcker sömnadslusten.

2011-01-31 @ 20:39:39
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0