När man inte kan få nog...

Så beställer man lite till....Även om jag fick zigzag band i julklapp av mor så fick jag inte nog och beställde lite till från Etsy. Nu har det mesta av mina band äntligen kommit och det till en helt överkomlig summa, ca en hundralapp tror jag det var jag gav för den här samligen syfröjd. Tjosan, vad fina de är. Som små godisförpackningar som man inte vill öppna. De är av finaste merciserad bomull och i en uppsjö av tjusiga färger. Bomullskvalitén i dessa band är så överlägsen de nutida, jag skulle väl tro att det är en blandning av 40-50 och 60-talsband jag har här.


 

De flerfärgade är nog favoriterna och de små fina etiketterna är nog för att man skall bli bedårad.

 

 

Så råkade det vara så att det inte bara var rick-rack jag fick med posten igår. Jag hade ju även beställt ett litet skäpspänne i limefärgad bakelit för ynka 30 kr (inkl frakt). Det kom också och jag blev förtjust. Det är alldeles oanvänt och ser ut som en piggelinglass i färgen. Sen är det ju extra roligt när ett av banden matchar något alleles särskilt bra.

 


Kommentarer
Postat av: Kristina

Vilka fina fynd! Kan du tipsa om fina och enkla sömnadsprojekt åt en nybörjare , repro mönster och braochhagrejer när man ska sy? Jag antar att förkläden och kjolar är enklast att börja med men jag drömmer om enkla 30 tals "house dresses" och teadresses a la 40 tal.

Postat av: Olivia

Ja visst kan jag det....hmmm....kan nog bli ett långt svar. ;)



en sak som är väldigt enkel att sy, är rynkad kjol, det blir ju lite mer 50-tal dock...som den här...



http://vidmittskrivbord.blogg.se/2010/april/den-lattaste-kjolen.html



Då tar man och klipper tyget från stadkant (sidorna) till stadkant så lång man vill ha den plus sömsmån i linning och fållen. Jag brukar göra mina 75 cm långa och klippa 10 cm extra, när man gör en sån kjol är det bra att ha en bred fållkant för att det får den att stå ut lite mer..., först syr man ihop i sidorna och syr på en dragkedja.sen syr man en rynktråd i linningen, stynglängd 6 brukar jag ha. rynkar kjolen, ser till att rynkorna sitter jämnt. sen syr man fast linningen, fållar så är det färdigt....



men det finns bra böcker på bibblan (eller bokus) till exempel Sy kläder av Linda Gibson, den har bra tips och tydliga bilder...



sen så använder jag mig mycket av Mönster och konstruktion av Inger Öberg. den har många bra grundmönster som man kan utgå från till att skapa egna.. den är lite svår att komma in i, men när man väl gjort det är den jättebra. jag syr alla mina kläder av mönster jag gjort själv, och de är baserade på mönstrena i den boken. T.ex nämnde du ju 40-tals teadresses och sånt, det är ju i princip ett liv, med en påsydd kjol. Så svårt är det inte men börja med att sy kjol och blus för sig....en enkel A-linje formad kjol i fyra våder kan funka bra som nybörjarprojekt t.ex.



Pennkjol är väldigt lätt också, det finns ett bra mönster på det i den mönsterboken jag nämde...En enkel blus är hyfsat lätt att sy också, speciellt om du tar bort inprovningen i rygg och under byst så den blir lite "luftigare" och sen bara har ett bysveck i sidan (under armhålan typ)..



Eftersom jag inte syr efter färdiga mönster har jag inga direkt att tipsa om, förutom iofs kanske wearing history's mönster som finns på etsy, men jag har ingen aning om ifall de är lätta eller ej....



http://www.etsy.com/shop/WearingHistory?section_id=6192604



saker man behöver: hm, ja symaskin. men det behöver inte vara fancy, jag har en gammal huskvarna som jag köpt begagnad för 300 spänn...det är kanske bra att lämna in på service om den är begagnad så den är fräsch...



lätta tyger att börja med skulle jag kanske rekomendera mellantunna bomullstyger, inte för tunna och slinkiga för det vill gärna "dra sig" lite varstans när man syr..trikå kanske man ska vänta med också....Linnetyger är rätt bra att sy i med, för de ligger liksom där de ska....



sprätt och en bra tygsax är viktigt, tygsaxen ska man INTE klippa i papper med, jag har en fiskars med orange handtag. den duger jättebra om man inte vill invetstera i en svindyr skräddarsax.



bra mönsterpapper om du ska rita mönstrena själv, och så linjal och måttband givetvis...sen så tror jag nog man kan hitta t.ex burdamönster som man kan ändra om lite så de blir retro...gå in på lokala sybehörsbutiken och kolla vad som finns, de har olika svårighetsgrader tror jag......retrokläder är ju oftast väldigt "klassiska" kläder, så får man ju till retrolooken genom att välja "rätt" tyg, knappar och sånt...



Nu har ju jag den stora turen att ha en mamma som är utbildad i sömnad som jag fått lära mig av. om du inte har en släkting eller vän att fråga och lära dig av, kolla abf-kurser och sånt...det kan vara jättebra att gå en sån....och så framförallt handlar det om att inte ge upp om det blir lite knasigt i början. du skulle sett det jag sydde först...hehe, inte sånt man visade sig i gärna...men det är bara att inte ge upp....sen kan man det helt plötsligt...



fråga gärna mer om det var något jag glömde... :) bara att fråga på hur mycket som helst! :)

2011-01-15 @ 16:32:07
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Lisa

Åh, vilka fina paket!

2011-01-15 @ 20:55:15
URL: http://www.lisakristin.wordpress.com
Postat av: Olivia

Lisa

Visst var de! Krimskramsiga smågrejer är de bästa tycker jag...

2011-01-16 @ 15:37:09
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Kristina

Jag har en gammal DORINA, vilket jag förstått är en rackarns bra maskin, fast jag har ändå fått mången psykbryt i mötet med den. Svindyr skräddarsax, har jag också. Men en såndär provdocka då? När börjar man känna behov utan en sådan? Använder du muslin som förlaga? Linjal? En vanlig?

1000 tack för tipsen!!!

2011-01-16 @ 18:27:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0