En kopp fika...

En sak som inte försummas i vår familj är kaffet, en dag utan en kopp kaffe efter lunch är en dålig dag. Till kaffet vill man gärna ha en liten kaka, annars är det ju inte riktigt riktigt... Som tur är älskar jag att baka kakor och maken älskar att äta dem och det gör ju jag med för den delen. Igår bakade jag två nya sorter utöver favoriten "syltbrysselkexet". Nämligen "Muskotsnitt" och "Gaffelkakor med havresmak". När jag bakar så gillar jag att göra halva satser och gör istället flera olika sorter. Det blir roligare med olika smaker och man slipper överfyllda burkar. Det är givetvis inte alla recept som funkar att dela på (t.ex kan "Märtas skurna chokladkakor" vara lite knepiga eftersom det är ägg i) men de här två fungerar utmärkt att göra i mindre satser och de går dessutom utomordentligt snabbt och enkelt att göra. Alla de här tre kakorna slängde jag ihop samtidigt som maken lagade gårdagens grönsakswok till lunch vilket tog ca 20 minuter...De kommer ursprungligen från "Sju sorters kakor" denna grundpelare i kakkokböcker.




Muskotsnitt
1 1/2 dl socker
1 msk kanel
1/2 tsk riven muskot
250 gr smör
5 dl vetemjöl

Blanda socker, kaneloch muskot. Rör smör och sockerblandningen pösigt. Tillsätt mjöl och arbeta ihop degen. Dela den i 4 delar. Rulla ut varje bit till en 40 cm lång rulle. Lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtspapper. Platta till dem lätt med en gaffel så det blir ränder på längden. Grädda mitt i ugn i ca 20 min i 175 ° C. Skär varje längd i ca 10 sneda kakor.

Gaffelkakor med havresmak
200 gr smör
4 msk socker
1 1/2 dl havregryn
3 dl vetemjöl

Rör smör och socker. Tillsätt havregryn och mjöl. Forma degen till runda kulor. Lägg dem på smörad plåt eller bakplåtspapper. Platta till dem lätt med en gaffel. Grädda mitt i ugn i ca 10 min i 200 ° C.





One thing that doesn't get compromised in our family is the daily "fika" or cup of coffee. Of course it's important with a good cookie to that cup of coffee. Yesterday I made two new kinds of cookies and of course the jamcookies that are my husbands favorites. All three turned out yummy....But then, almost every cookie do....

Kommentarer
Postat av: Erika

Ser smarrigt ut! Lite lustigt sammanträffande: igår bläddrade jag i Sju sorters kakor och funderade på om jag inte skulle testa att baka Muskotkakorna i helgen =) Jag älskar att ha småkakor hemma! Gör oftast full sats, fryser allt och har sen lite olika sorter att bjuda på.

Trevlig helg!

2011-04-29 @ 15:45:40
URL: http://swinginvintage.blogspot.com
Postat av: Lisa

Åh, småkakor, det är grejjen det! Dina ser väldigt goda ut!

Härhemma är kaffet också mycket viktigt, men för tillfället avnjuts det mest med bullar, eftersom de är enklare att få till utan mjölk och ägg än vad småkakor är.

2011-04-29 @ 17:59:14
URL: http://www.lisakristin.wordpress.com
Postat av: Olivia

Erika

Åh, vilket sammanträffande..Ja de var väldigt goda, inte som jag trodde dock...de flöt liksom ut mer och blev nästan lite segknäckiga...jag trodde de skulle vara mer som skurna chokladkakor i konsistensen...men det är ju klart, de har ju inte bakpulver i sig...eller så räknade jag fel på mjölet. men det tror jag inte, även om det var lite hetsigt när jag gjorde dem... :) (gaffelkakorna var lite sådär, smakade inte så mkt)



Lisa

åh, men bullar går ju inte av för hackor heller..men de där kakorna förresten, gör dem med mjölkfritt smör istället, är ju rätt många som inte har ägg i sig menar jag... Blir iofs inte samma goda smörsmak i men det funkar (var lakotsöverkänslig i tidigare liv)...

2011-04-29 @ 18:40:22
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0