Udd och stad

Jag har börjat knyppla! På en fin blå knyppeldyna jag fått av mor har jag äntligen börjat lära mig konsten att göra min egen spets. Med mamma som lärare och en nybörjarbok utgiven av Föreningen svenska spetsar som jag fått låna av henne har jag gett mig i kast med nybörjarspetsen Udd och stad. Det var knackligt i början och när tråden gick av kändes det lite krisigt. Men det löste sig när mor med van hand lagade den och efter några vändor med "korsningar" och "vridningar" känns det som jag fått en viss snits på det där med knyppling. Det är riktigt roligt och jag tror nog faktiskt att man kan bli lite smått beroende. Jag ser fram emot när den är tillräckligt lång så jag kan sy en blus med min första egna handgjorda spets infälld i krage eller framstycke.



 

 

I've started making lace. Very exciting and fun. Can't wait until it's long enough to use on a blousecollar or frontpiece.


Kommentarer
Postat av: Nadja

Å vad roligt med knyppling! Jag har alltid tyckt att knyppling är lite så där härligt mystiskt, hur man kan göra så tunna trådar till någt så vackert som spets....

Min mormor var en hejare på att virka spetsar däremot, har lite små saker kvar från henne.

Vilken tid, det tar och vilket tålamot!



Beundrar dig som orkar lära dig!

2010-09-14 @ 21:28:18
URL: http://www.ensaligblandning.se
Postat av: Olivia

Nadja

Ja, jag har också alltid tyckt de medt. att det verkar både svårt och spännande, men det var faktiskt lättare än jag trodde....och jätteroligt! ser fram emot att lära mig svårare spetsar vad det lider och prova att göra i annat material, silke till exempel. Lyxigt!

2010-09-14 @ 22:46:31
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Katrin

Så är man hemkommen från det stora äpplet! Knyppla, det påminner mig om min barndom och mammas mysiga syrum. Good times! Vi hörs snart...

2010-09-15 @ 14:12:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0