There's no crying in baseball!

En av mina absoluta favoritfilmer är "Tjejligan" från 1992 med bland andra Geena Davis och Tom Hanks i huvudrollerna. Inte bara en film som utspelar sig under 1940-talet med massor av schysst inspirerande mode utan även en baseballfilm. Jag gillar baseballfilmer och speciellt den här och framförallt Tom Hanks som är i sitt esse som den nedsupne coachen som får ta hand om tjejlaget Rockford peaches. Ingen är lika roligt odräglig och vulgär som han.

Filmen har en liten anknytning till verkligheten, eftersom det verkligen fanns en tjejliga som spelade baseball när amerika gick med i kriget så männen var borta. Det är extra roligt att tänka på när man på filmen, även om karaktärerna är rent fiktionella.

På tal om 40-tals modet så lyckades jag se inte mindre än tre par saddles shoes, ja man tittar ju lite extra efter dem nu som ny innehavare av sådana skor. Förutom det så är det en hel del fina klänningar, hattar, kjolar och kavajer med också...Massor med inspiration med andra ord och det känns lite som att dygnets timmar är för få för att hinna sy allt man får inspirationen till, men det är ju egentligen bara att samla det i hjärnbalken och ta fram det till en annan dag.

 

Här är ett foto på de riktiga Rockford Peaches, med sina söta små kepsar och klänningsuniformer (som måste varit rätt obekväma att spela i..)


 

Här är ett foto från filmen....De är rätt lika eller hur?

 

I just love baseballmovies and one of my favorites is " A leage of their own" from 1992. Not just a great sportsfilm but also lots of wonderful forties fashion inspiration....


Kommentarer
Postat av: Erika

Jag älskar den filmen! Så underbart lättsam, men med lite allvarliga undertoner som den aldrig gör anspråk på att belysa, men som den inte heller tappar bort. Gillade den innan jag kom in på lindy och vintage, och den förblir den ultimata mysfilmen =) Numera ser jag såklart också alla fina kläder!

Dygnet och veckan är båda på tok för korta för allt roligt man vill sy! Men så länge nåt blir klart är det lugnt =)

2010-10-25 @ 11:11:25
URL: http://swinginvintage.blogspot.com/
Postat av: Olivia

Ja verkligen, det är skönt att bryta av med en lättsam 40-tals film istället för en som bara handlar om krig, död och annat jobbigt... kan tänka mig att dans scenen är medryckande om man dansar själv, fasiken den är medryckande även om man inte kan dansa ett steg ens. ;)



ja det är synd att man inte hinner med allt, men det är ju roligt att planera också.

2010-10-25 @ 14:00:17
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Evis

Också en av mina favoritfilmer.

2010-10-28 @ 18:00:07
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

ja, det är en riktig feelgood-rulle....

2010-10-30 @ 22:06:05
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0