På med lite färg bara....

Det är kul att laborera med färg..... I förmiddags satte jag färg på lite fint vitt ekologiskt garn av merceriserad bomull.

Så här gör man när man målar på garn.....

1. Blanda färgpigment med stamlösning

Jag ville ha en mättad färg så jag vägde upp 4 gram färg till ungefär en deciliter stamlösning. Vill man ha det ljusare är det bara att späda med mer stamlösning. (Stamlösning är en vätska med kemikalier som gör att färgpigmentet fastnar på fibern, det finns olika stamlösning beroende på vilken form av fixering man skall använda. Jag använde mig av stamlösning för ångfixering.)

 

2) Sedan lade jag ut garnet på tryckbordet. Har man inget tryckbord så är det bara att spänna en vaxduk eller liknande över sitt köksbord. Det är smart om man använder plasthandskar och förkläde också, för färgen har en tendens att sätta sig lite varstans. Droppa färglösningen över garnet, om man fuktar garnet innan så går färgen lättare in i fibern. Jag ville inte det utan var ute efter en lite mer marmorerad "look" så jag arbetade direkt på det torra garnet.

 

 

 

3) Efter jag droppat på färgen klappar jag in den lite sen låter jag det torka. När det är torrt rullar jag in härvorna styckvis i en bit lakansväv. Garnet fixeras sedan genom att ångas i en saftmaja i 20 minuter, lakansväven gör att färgen inte smetar ut sig. Har man ingen saftmaja går det lika bra att göra en korg av hönsnät som man sätter i en stor kastrull med lite vatten i på botten. Det är viktigt att det inte kommer droppar med vatten på garnet när det fixeras så därför kan det vara bra att lägga en extra liten handuk under och ovanpå de lakansinsvepta härvorna.

 

 

4) När garnet är färdigfixerat tar man upp det och låter det svalna. Sedan sköljer man det i ett kallt vattenbad med ättika. Syran i ättikan gör att färgningen avbryts. Efter ättiksbadet sköljer man några fler gånger tills vattnet är helt klart sedan är det bara att hänga på tork

 

 

Såhär blir det när det är färdigt. Ja, nu är ju det här en annan färg men om man bortser från det så blir det ungefär såhär det blåvita garnet kommer att bli. Den här röda gjorde jag i förra veckan, jag tänkte att jag ska försöka mig på att sticka en nätt liten bomullsjumper. För att träna upp mina stickningsfingrar som är rätt ringrostiga har jag gjort en provlapp med olika sticktekniker. Då ser man dessutom bättre hur färgen blir i stickat format. Längst ned är det vanlig rätstickning, sen kommer ett parti med slätstickning följt av en 2/2 ribbstickning och en liten snutt mossstickning. Jag tycker nog att slätstickningen blev allra finast, det glansiga bomullsgarnet kommer verkligen till sin rätt och det röda ser inte tokigt ut heller.....

 



Kommentarer
Postat av: Stina

Jag känner nån som kommer i slutet av november som säkert vill ha en liten yllekofta eller små strumpor eller byxor eller nåt. Om du inte vet vad du ska sticka menar jag ;)

2010-10-11 @ 07:09:29
URL: http://Www.Stina-k.se
Postat av: Olivia

Är det fredrik som vill ha?? då får man ju sticka asmycket med tanke på hans långa armar.... ;);)

nä, skoja bara...klart jag vet vem som skulle behöva strumpor och koftor..

2010-10-11 @ 09:45:26
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Stina

:D Nä han vill nog hellre ha något annat.

2010-10-14 @ 09:13:01
URL: http://www.stina-k.se
Postat av: husmodern

Vad fiffigt! Nu blev jag väldigt inspirerad må jag säga!

Men annars, hur gååår det med dina saddleshoes, jag dör av nyfikenhet!

2010-10-14 @ 20:40:53
URL: http://www.husmodern.com
Postat av: Olivia

Husmodern

ach, ja, det är inte svårt allt. bara man har "grejerna" hemma så.. ;)



har inte fått dem än, så jag går här i spänd förväntan. är nervös att de inte ska passa givetvis, men man kan ju ha tur,de fick ju ändå mina mått... håller tummarna för att de kommer på måndag. kommer bli en låång helg. :D

2010-10-15 @ 22:55:26
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0