ett par rejäla "wellies"!

Jag har länge behövt ett par nya gummistövlar eftersom mina gamla läcker som ett såll. Så häromdagen åkte maken och jag till affär'n för att skaffa ett par fina Tretorn som jag tittat ut. Men så precis innan jag skulle till och betala så ser jag en lapp inuti stöveln, "made in China". Jaha, det var bara till att gå och ställa tillbaka för jag försöker så långt det går att bojkotta Kina. Irriterande eftersom jag var helt övertygad om att Tretorn fortfarande tillverkades i Norden.

Men men, det är ju nästan som bäst att bojkotta saker när det svider lite extra. Att undvika att köpa saker man ändå inte ville ha är ju ingen mening med. Så det var bara att gå hem och göra lite efterforskningar för att hitta gummistövlar som inte tillverkas i Kina. Efter ett tag insåg jag ju att gummistövlarnas Mecka faktiskt är Storbrittanien och då gled ju spåret snabbt till märket Hunters. De är lite dyrare men mycket bättre i kvalitén och de tillverkas glädjande nog fortfarande i en liten fabrik i Skottland. Hunters har tillverkat gummistövlar sedan andra hälften av 1800-talet. En stövel med anor alltså. Typsiskt brittiskt och väldigt närande för anglofilen inom mig. Jag tror nog jag vill ha ett par gröna Huntress. De är lite kortare än orginal-stövlarna och lite vidare. Finare gummistövlar får man leta efter, jag kan riktigt tänka mig hur man känner sig som en patron när man stövlar runt i dessa....Hoppas nu bara att vi hittar ett hus som kan matcha mina gummistövlar. För hus ska det bli snart igen, det är bara att hitta rätt som gäller.





I'm in need of a new pair of "wellies". First I looked att the nordic brand Tretorn, but after I discovered that they are made in China I changed my mind. I try to bojcott China as much as I can, because of human rights-stuff and what not..So I had to look elsewear. And realised that the best rubber boots must come from Great Brittain. So I found the brand Hunters, a little more expensive but with great quality I think I will have to order myself a pair of these. Classic and green, very nice..And the brand dates back to 1856, can't be anymore genuine than that.......Now all I need is a house to live in to match these countrystyle-boots, hope the right one comes along soon.....

Kommentarer
Postat av: Maja

De där stövlarna är superfina! Har du sett de vita? Ett par sådana skulle jag gärna ha på fötterna i grönsakslandet... Fast jag har ett par röda Viking med snörning som jag är jättenöjd med. Så det får bli när de är utslitna...

Trevlig helg!

/Maja

2010-05-28 @ 19:34:23
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

åh, nej de har jag inte sett....men jag tror de är fina, jag såg ett par röda med som jag gillade...men jag ska nog köra klassiska gröna...borde skaffa mer kläder i tweed då, för det är så snyggt till gröna stövlar... :)

2010-06-03 @ 12:10:56
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Tjuettan

Jag har ett par leopard-mönstrade som jag köpte i Milano!

2010-06-07 @ 20:21:37
URL: http://tjuettan.blogspot.com/
Postat av: Olivia

Åh, shysst! du måste vara läckrast i grönsakslandet när du har på dig dem..... :)

2010-06-09 @ 12:05:36
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0