En klänning i startgroparna....

För ett tag sedan började jag ju fundera på en klänning jag ville göra i en 40-tals inspirerad vardagsmodell. Det projektet har fått stå tillbaka lite till förmån för andra saker men nu har jag åter tagit itu med det hela och till den här tisdagens syjuntemöte kändes det lämpligt att presentera den och visa hur långt jag kommit hitills.

Jag tänkte mig alltså en klänning med kjol och liv som sys ihop och sömmen skall döljas med ett skärp. Anledningen till att jag gör den tvådelad är dels för att den då blir mer figurnära och dels för att det går lättare att använda mönstren för över och underdel var för sig. Det är ju alltid bra att vara ekonomiskt med sitt arbete, man får ju inte vara dum! Sedan tänkte jag göra en skjortbluskrage och kort ärm med slag, knappar fram och kanske en bröstficka. Jag funderar även på att lägga till en ficka på kjolen för fickor är något jag behöver träna på. Si så här ska den se ut, ungefär....






Jag har ritat mönstret till överdelen och gjort en toile. Lyckligtvis så passade den som en smäck med en gång. Det är roligt när det händer.






Kjolen skall jag rita på härnäst. Jag kommer utgå från mitt basmönster och rita om det till en utställd kjol med sex våder tror jag.

Jag tänkte börja med att sy klänningen i det här härliga bomullstyget som jag beställde i höstas. Det har legat och väntat på en sån här klänningsmodell länge och det ska bli roligt när jag äntligen får sätta saxen i det och sy. Det är härligt mjukt och tjockt och kommer bli alldeles ypperligt i en klassisk 40-tals klänning.







A couple of weeks ago I startet thinking about a 40's inspired housedress that i wantet to make. Lots of things got in the way and the project had to wait. Now I've finally got started with it again. I'm going to make it in two pieces. A blouse and skirt, sew it together and hide the seam with a belt. That way I can use the pattern separatly aswell and I like the way you can make it fit more snuggly when you make it in two pices. I've finished the top-part and made a toile. It fit perfectly. Love when that happens. Now it's just to make the skirt-pattern and then it's allmost time to start sewing. The fabric I chose for the first dress in this pattern is a lovely thick red cotton. Lovely indeed. Can't wait to put my scissors in this.


Kommentarer
Postat av: Maja

Oj, vilket tjusigt tyg! Och modellen du planerar att göra verkar helrätt. Kul med fickor! jag har kommit på att det är så bekvämt med fickor på kjolar. Så jag skulle vilja ha massvis med bomullskjolar, med stora rymliga fickor;-)



Ska bli jättespännande att se hur klänningen tar form framöver!



Ha det fint!



/Maja

2010-05-26 @ 13:57:12
URL: http://[email protected]
Postat av: Olivia

ja, det är fint. och slitstarkt vad det verkar, det är bra..så man kan känna sig finklädd utan att behöva akta sig alltför mycket....ja, har insett att jag aldrig syr fickor på mina plagg. och nu när det är varmt så man går utan jacka så har man ju ingenstans att förvara smågrejer i...(om man går utan handväska..) brukar ha förkläde på mig inne (ett fint ärvt från mormor, och de fickorna är jättesmidiga, så nu blir det fickor för hela slanten....



jag hoppas jag blir färdig snart med den...man blir ju alltid så ivrig när man börjar något nytt att det ska bli klart... :)

2010-05-26 @ 21:07:08
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0