Plätt suzette!

Lätt som en plätt är det att göra Plätt Suzette!

Idag efter lunchsoppan skulle vi ha plättar, men så av ett infall kom jag på att jag skulle prova att göra Crepe Suzette, fast det blev ju Plätt Suzette.....Det var både busenkelt och väldigt, väldigt gott....

Jag gjorde först vanliga plättar av standardrecept. Det vill säga...

3 ägg
6 dl mjölk (eller Solhavre/Oatley som jag tycker blir godare och mindre "mjölkigt")
3 dl mjöl
1 tsk salt.

Sedan gjorde jag en apelsinsås (för två portioner) av blodapelsin....

2 blodapelsiner
2-3 msk florsocker
1 msk smör

samt...

Cointreau för flambering

Jag pressade blodapelsinerna, sedan smälte jag smöret i en liten stekpanna, hällde på apelsinsaften och lade i sockret...Sedan lät jag det koka en stund så det gick ihop lite och såsen blev lite "simmig". Smaka av så det känns lagom sött. (Jag mätte faktiskt inte mänden socker utan höftade till det lite...) Lägg sedan i plättarna (ca 10-15 st för två port) , jag lade dem i en cirkel lite omlott och så några i mitten. Sedan skedade jag upp såsen lite ovanpå så de var indränkta i sås. Hetta upp pannan så att både sås och plättar är ordentligt varma. Slå på en slurk Cointreau och tänd eld!

Halleluja, så har man en underbar plätt-efterätt....Jag har verkligen fått mersmak för plätt och pankaks-efterätter och det där med flamberingen var väldigt skoj. Helt klart det bästa idag!

Servera plättarna med vaniljglass av god kvalité (Helst ska det ju vara hemmagjord men köpe går ju också i nödfall, bara det inte är sån där vidrig billighetsglass med något knasigt smakämne istället för riktig vanilj...)....






 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0