Speldjävulen och kräftmackor....

I söndags följde maken och jag med mor till Axevalla, det var förutom de vanliga travloppen även en slags marknad med mat, djur och annat roligt som allmänt relaterade till livet på landet. Man kunde provsmaka ostar och korvar och klappa på kalvar och se hästuppvisningar.

Mamma bjöd oss på en varsin tunnbrödsrulle, jag valde den med kräftfyllning. Den var rackarns god, men mättande, efter halva var man nästan däckad av mättnadskänsla. Men det är ju alltid trevligt att slippa gå hungrig...




Vi blev lite antastade av Viasat-försäljare som dessutom hade fräckheten att säga att jag ljög när jag sa att vi faktiskt inte hade tv. Man frågar sig ju hur försäljare tänker egentligen? Säga till presumtiva kunder att de ljuger, bah! När vi väl skaffar tv kommer vi ju garanterat inte ha någonting med Viasat att göra det är ju en sak som är säker.....

Efter att ha gått runt och tittat på alla roliga saker, ätit smörgås och avvärjt sig ihärdiga försäljare gick vi för att titta lite på travet. Givetvis satsades det en slant och jag måste säga att det var ruskigt spännande. Det var svårt att inte tänka på gamla favoritfilmer, som den där med George Formby då han av olyckshändelse får träna en elak häst som ingen annan klarar av, eller kanske bröderna Marx på galoppbanan......Det var som sagt väldigt spännande, inte minst för att min häst vann, sen hade jag ju varit osmart nog att även satsa på att några andra kusar skulle placera sig också, i slutändan fick jag tre kronor i förtjänst. Innan jag fattade hur det där med oddset funkade och trodde jag vunnit 160 kronor på min insats om tio, hoppade jag upp och ned invid banan när hästen gick i mål. Sedan tänkte jag att det här får man ju göra oftare, tänk om jag hade satt tusen- då hade jag ju vunnit 16000 lätt som en plätt....Ja, nu var det ju inte så det fungerade riktigt och motvilligt insåg jag att det nog är få förunnat att bli rik på hästar...Men, det var ju roligt att se dem springa iallafall......




Last sunday my husband and I went with my mother to look att the horses and the streetfair they had all weekend at the tracks at Axevalla nearby. With lots of free samples of different kinds of foods, horseshows and animals to pet it was a lovely way to spend a sunday. I ate a sandwitch-roll filled with crayfish, it was delishious but rather filling. But who likes to go hungry anyway?

 

Before we went home we looked at the races and made bets. When my horse won and before I understood how the odds worked, I thougt I made some money. Jumping up and down I started thinking about making a living on bets instead of working, but it turned out all I got was a few kronors. Obviously it's not my luck to get rich on horses, but it was fun to se them run eitherway.....



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0