Mazariner....

För några dagar sedan bakade jag mazariner till eftermiddagskaffet. Det var gott även om jag kanske skulle velat ha lite mer mandelsmak. Nästa gång skall jag nog ha i mer mandelmassa och kanske tillsätta lite extra bittermandel för den goda smakens skull, jag gillar mandel...Mazarin är en sådan kaka som för mig har en riktigt härlig retrokänsla över sig, jag vet inte vad det beror på, egentligen borde ju de flesta klassiska kakor kallas retro. Men mazariner känns extra mycket kaffetår-i-syrenbersån-retro av någon anledning. Gott är det hursomhelst både med glasyr eller som här pudrat florsocker. Nästa gång skall jag nog prova att göra Catalaner istället, då garnerar man med hallonsylt under glasyren. Gott, gott, gott!



 

Recept:

3 dl vetemjöl
1/2 tks bakpulver
100 gram smör
1/2 dl socker
1/2 ägg

fyllning:
50 gram smör
150 gram mandelmassa
2 ägg
3 msk vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Arbeta ihop mjöl, bakpulver, smör, socker och ägg till en mördeg. Låt vila en stund i kyl. Tryck eller kavla ut degen och klä formarna med den. Rör ihop smör och mandelmassa så det blir smidigt, tillsätt äggett i taget, rör ned mjölet blandat med bakpulvret. (Tillsätt eventuellt lite extra bittermandel) Fördela smeten i formarna och grädda i nederdelen av ugnen i ca 15-20 min i 200° C tills de är gyllene. Låt svalna och gör glasyr av florsocker och vatten och bred över, eller sikta på florsocker.




A couple of days ago I made Mazarin-cookies a delischios pastry with lots of retrofeeling.
3 dl flour, 1/2 teaspoon bakingsoda, 100gram butter, 1/2 dl sugar, 1/2 egg. Mix ingrediens together making a rich short pastry. Let it rest in fridge for a while. For the filling mix, 50 gram butter, 150 gram marzipan, 2 eggs, 2 tablespoons flour, 1/2 teaspoon bakingsoda. Stir the butter and marzipan together, then add the eggs one at a time, mix in the flour and bakingsoda. Dress the little tins with the rich short pastry then ad the marzipanfilling. Bake in oven for about 15-20 minutes  (200°C) until golden. Garnish with icing (powderd sugar+water) or just powdered sugar...

Kommentarer
Postat av: Erika

Oh, ser supergott ut! Jag älskar också mazariner. Det enda receptet jag prövat var dock en långpanne-variant där man gjorde botten och fyllning i ett. Väldigt enkelt, perfekt när man ska baka till många (bakar oftast till danskvällar...). Är sugen på att prova att göra "riktiga" mazariner dock!

Håller med, mazariner känns så väldigt kaffereps-aktigt =)

2010-06-14 @ 12:41:31
URL: http://swinginvintage.blogspot.com/
Postat av: Olivia

Ah, låter smidigt att göra i långpanna. Får testa det någon gång om man ska ha "bjudning". Annars var det inte såå knöligt att göra i formar heller. men det beror väl på mängden antar jag... :)

2010-06-16 @ 13:24:35
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0