The proof is in the pudding!

Jag gillar pudding. Även det finns massvis med roliga puddingsrecept därute, speciellt engelsmännen är ju mästare på puddingar av olika slag, så är en av mina favoriter den hederliga risgrynspuddingen. En riktig klassiker som alltid är lika god.



 

 

Så här gör jag min risgrynspudding. Först kokar jag en sats risgrynsgröt. Jag brukar ca 4 portioner, för det passar min puddingsform bäst. Sedan låter man gröten svalna lite grann, rör i lite socker efter behag, några droppar bittermandelolja och lite hackad mandel. Sedan rör man i två ägg och blandar väl, häller smeten i en smörad form och gräddar i ugnen på 200° i ca 40 minuter eller tills puddingen är vackert gyllene. När den sedan svalnat lite så den är ljummen äter man den med nygjord jordgubbssylt. Det är nog den absolut bästa sylten till pudding. Barnsligt gott! Vill göra det extra maffigt så är givetvis lite lättvispad grädde till rackarns gott.

 

I love a nice pudding. This is one of my absolute favorites. A swedish classic, ricepudding. Not just very tasty but also very easy to make. First I make a batch of riceporridge, then I ad some extra sugar, some bitteralmond oil and some chopped almonds. Then I pour it in a buttered bowl and put it in the oven in 200°c until it is golden. Serve it toghether with newlymade strawberry jam, it really is quite delicious.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0