Tankar om knappar och en bok...

Sömnaden har legat nere i några dagar för jag har dragits med ett litet ryggskott och lade ner alla tankar på min oergonomiska pinnstol framför symaskinen. Istället har jag funderat på nästa plagg jag ska påbörja. Det är alltid så roligt att planera. Det är min nyritade 40-tals inspirerade "teadress"  som ligger och väntar ivrigt på att bli påbörjad, jag kör med det engelska namnet för teklänning låter faktiskt inte så hett. Det jag främst funderar på är något så roligt som knappar. För vilka knappar skall man välja till en lila/grön-rutig klänning månntro.

De röda har jag sparat på länge, knalligt hallonröda i superfin kvalité (sånt görs ju tyvärr inte längre) skulle de nog stå ut som en häftig detalj. Det knepiga är ju att jag tänkt göra ett skärp till klänningen men har inget rött skärpspänne och det är ju tjusigt om man har matchande skärpspänne och knappar. Speciellt när knapparna är så framträdande. Så har jag de fina ljusblå knapparna (också i sån där härlig gammal plastkvalité) som skulle ge en mjukare framtoning, eller de små lila till höger. Men de kanske är lite tråkiga och lite för mörka när man tänker efter. Som fjärde alternativ har jag de lite flammiga rökgrå knapparna som jag faktiskt har ett skärpspänne som matchar. Men ja.....Jag vet inte, beslutsamhetsångest som vanligt. Man kan ju faktiskt göra ett knytskärp med så slipper man skärpspänneproblematiken helt och hållet. Något som tål att kluras på ett tag till....Sen har man ju faktiskt alltid klassikern, vita pärlemor-knappar att falla tillbaka på. Ett säkert kort och jag har ju ett helt gäng vita skärpspännen (om man nu går tillbaka till det där med behovet av skärpspännen).....


 

Så vill jag även passa på att tipsa om en bra bok i ämnet sömnad. Råkade hitta den på biblioteket och glad är jag för det för den var väldigt pedagogisk och rolig att bläddra när andan faller på. Innehåller en massa bra tips om klädsömnad, en del väldigt basic och en del lite svårare saker.

 



I haven't been sewing for a couple of days because of a touch of lumbago that had me shying away from my not so ergonomical chair that I have at my sewingspace. Instead I've been planning my next projekt that is the 40s inspired teadress. I've been considering buttons and really can't deside wich ones fits best with the light purple and green fabric that I chose for the dress. The red darlings I've been saving for ages, they look so pretty just like red jewels and I thought they would stand out quite catching against the light fabric. The problem is that I don't have a matching beltbuckle to go with the belt that planned to sew. But maybe I should make a tie belt instead? The light blue ones are rahter nice to and would give a softer look I think or are the darker ones better?....Oh, the choices one have to make.....

Kommentarer
Postat av: Betty Lou

den boken köpte jag på bokrean, har tyvärr inte hunnit sätta mig in i den än.



underbara knappar!!!

2010-07-27 @ 20:31:17
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Olivia

åh, var den med på bokrean!? synd att jag missade den. tänkte köpa den nämligen, för den var riktigt bra....den fanns på bokus för 130 men var slutsåld tyvärr. får vänta tills den kommer in igen....



ja visst är de fina. ..har väldigt svårt att motstå knappar, men har man många kan det ju ibland vara svårt att välja, som nu. ;) hehe, ilandsproblem....

2010-07-27 @ 20:57:58
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nusse

I min syaffär klär de in spännen i det tyg man tar med sig för 30:-, då behöver man inte tänka på om spännena man har passar eller inte!

2010-07-27 @ 21:53:26
URL: http://nusse.blogg.se/
Postat av: Olivia

Nusse



Åh, så smart. det måste jag kolla om min lokala syaffär gör....eller om de har så man kan göra själv kanske..tack för tipset!

2010-07-28 @ 07:51:27
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nusse

Angående att klä själv: Don't! Eller..ja, om du tycker det är roligt med utmaningar. jag försökte själv, verkligen,med textillim och pyttestygn på undersidan. Det var när jag gick till syaffären för att leta efter ett nytt spänne som de berättade att de klär in det. Kolla här: http://nusse.blogg.se/2010/april/klanning-komplett.html (i inlägget före kan du se mitt misslyckade försök...)

2010-07-28 @ 09:51:58
URL: http://nusse.blogg.se/
Postat av: Olivia

Åh, vad fin din klänning var. Väldigt inspirerande, har kommit på nu på sistone vad fint det är med klänning, har annars varit väldigt inriktad på att sy kjolar och blusar, men klänning is da shit alltså, du hade många inspirerande klänningar på din sida. :)

ah, ska kolla om de gör sånt då med andra ord. tvivlar på det för det är en liten syaffär, men kanske i närmaste lite större stad. hur stor tygbit behöver man ta med tror du? brukar de sälja skärpspännena i butiken med eller får man köpa det annorstädes?? Vädligt spännnande iaf. hoppas jag hittar ett ställe som gör sånt nu bara....

2010-07-28 @ 21:31:09
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nusse

Du behöver bara en liten bit, typ 7x7 cm eller nåt, om jag minns rätt. De har spännet i butiken, man bara lämnar in sin tygbit. Om de inte fixar det hos dig så kan jag ordna det till dej om du skickar mig din tygbit. maila mig i så fall.

/Ida

2010-07-29 @ 11:36:56
URL: http://nusse.blogg.se/
Postat av: Olivia

Men gud så bussigt!! Ska undersöka mina syaffärer i närheten annars hör jag av mig angående detta :) !! ( tummen upp för bussiga människor på nätet :D :D)

2010-07-29 @ 13:54:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0