Det handlar om tillbehören....

När man syr är det ju egentligen det främsta man behöver nål, tråd, tyg och sax. Men det finns otroligt mycket mer utrustning som gör det både roligare och smidigare att sy. För att kunna rita mönster är det viktigt med en bra linjal till exempel, speciellt en sådan här som man dessutom får ut raka vinklar för att märka ut trådraken med. Den här fina i trä fick jag av mamma, klassisk och lite gammeldags. Något som kanske inte är så gammeldags är "rullskäraren" men den är  väldigt smidig när man ska skära till snedremsor tillexempel.


 

När man gjort snedremsorna är det rackarns smidigt att göra klart dem med den här "himpa impan". In i ena änden ut i den andra där strykjärnet väntar så har man sig en färdig snedremsa. Fiffigt!

 

 

När man ritar mönster är mönsterpapper av kvalité verkligen av stor vikt. Det finns inget tristare än dåligt papper som går sönder och är för skört. Det här har jag köpt från Bergmans och det är verkligen underbart att rita på. Jag trodde inte man kunde bli så begeistrad i en rulle med papper, men det förra jag hade var verkligen dåligt så när det här äntligen kom med posten var jag eld och lågor. (Lite nördigt kanske men vad tusan, det är underlättar ju med bra utrustning.)

 

 

 

When sewing the tools can be very important. This is a couple of my favorites.....I especially love my new patternpapper, it's a lot more fun drawing patterns on a good quality paper....To think one could get so thrilled over a roll of paper.

 

 


Kommentarer
Postat av: Anno

Kan tipsa om att Åhléns engångslakan också är suveräna som mönsterpapper, och prisvärda. Om du tillfälligt skulle sakna Bergmans menar jag.

2010-07-24 @ 23:59:30
URL: http://madebyamo.oden.st
Postat av: Olivia

Åh, vilket bra tips! det skall jag lägga på minnet! tack!



/ Olivia

2010-07-25 @ 11:19:18
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Erika

Kan bara hålla med, redskapen är onekligen viktiga. Det finns inte så mycket sybehör för klädsömnad här i Umeå, så när jag var i Malmö passade jag på att shoppa sånt som inte finns här (ändå rätt enkla saker, som t ex tunna axelvaddar, ärmfiskar, fixeringsband).

Ett bra mönsterpapper är guld värt! Mitt tog slut mitt i processen att få till ett klänningsliv så jag panikinköpte ett halvdåligt. Ojoj, vilken skillnad...

Det var en rejäl rulle du skickade efter! Får man fråga vilken typ av mönsterpapper det var, och vad du fick betala? Är klart intresserad av att skaffa ett rejält förråd, efter helgen bravader =)

2010-08-05 @ 13:51:04
URL: http://swinginvintage.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0