Chokladbollar på mitt vis....

Det går inte att förneka längre. Både maken och jag är riktiga fika-grisar...Det går inte att dricka kaffe efter lunchen utan något till....Eller ja, det går ju...Men det är inte lika trevligt...När jag försöker hålla igen, tänker ju på strand-formen och sånt där, då kommer maken och menar att vi bara måste ha något till kaffet..Det är svårt att säga nej då, så jag sätter igång och bakar och donar ihop något gott....Till kaffet...

Känslan av tillfredställelse som infinner sig efter en god lunch genom att dricka en kopp riktigt starkt bryggkaffe med en gnutta mjölk i och någonting litet till....Den är verkligen oslagbar....

En favorit just nu är chokladbollar, på mitt vis....Egentligen är de rätt lika de vanliga chokladbollarna, fast lite bättre....Whiskeyn gör på något sätt att smörsmaken förhöjs, havregrynen kör jag i matberedare för att göra chokladbollen slätare...

100 gram smör (jag tycker extrasaltat är godast)
1 dl strösocker
5-7 msk kakao
ca 1 tsk vaniljpulver
3 dl malda havregryn
1 msk whiskey (Just nu tar jag av makens jul-McMyra, men jag antar att de flesta sorter är gott, eller varför inte konjak eller något annat smaskens.)

pärlsocker till garnering







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0