Tjuvarnas stad....

Jag har nyss avslutat en av de bästa böckerna jag läst på väldigt länge....Även om jag läser mycket är det rätt sällan jag stöter på en bok som verkligen är riktigt, riktigt bra....Den här är det...Tacksam och glad är jag för det, för en bra läsupplevelse är en av de riktigt goda sakerna i livet. Jag fastnade för titeln när jag var på biblioteket häromsistens och så när jag läste på baksidan tyckte jag historien verkade spännande, jag hade rätt..

Historien utspelar sig i Leningrad 1942, det är mitt i vintern och tyskarna har omringat staden. Den 17 årige pojken Lev ertappas med att stjäla från en död tysk fallskärmssoldat och förs till arresten i väntan på dödsstraff. I cellen möter han desertören Kolja, den oförskämt optimistiske charmören och tillika kvinnotjusaren. Tillsammans väntar de gryningen då avrättningen skall ske men då morgonen väl infinner sig förs de till översten som istället för ett skott i nacken ger dem en andra chans. Hans dotter skall nämligen gifta sig och han behöver 12 ägg till bröllopstårtan. De får i uppdrag att finna dessa tolv ägg, om de misslyckas döms de till döden, om de lyckas får de leva. De har bara några dagar på sig....

Jakten på de livsviktiga tolv äggen för dem genom Leningrads gator, till den skövlade landsbyggden och in bakom tyskarnas frontlinje. De stöter på en mängd olika människor under sitt sökande, både goda och onda, de får utstå smärta och rädsla men framförallt föds en stark vänskap mellan dessa två unga män som till varje pris försöker överleva i ett svårt krigshärjat Ryssland.

Den historia framförs med en enkelt och vackert språk som verkligen får läsaren att sugas in i berättelsen. Benioff är verkligen en superb berättare och även om kriget och den brutalitet som föddes av det ständigt finns närvarande är det en varm historia som visar att livsglädje kan uppstå även i de mest utsatta situationer.....Man blir glad av denna bok, man blir ledsen...Framförallt blir man berörd och den lever vidare inombords långt efter det att man läst ut sista sidan....




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0