En magnifik chokladtårta!



Igår bakade jag en chokladtårta som hette duga...Jag hade lånat boken Åh, choklad! på biblioteket och blev så inspirerad att jag var tvungen att baka någonting...Jag använde några delar av receptet på en Choklad och kastanjetårta som fanns i boken, samt en jättefin Chokladcanache och så hittade jag på en egen glasyr som jag måste erkänna blev väldigt bra...Här ska det vara choklad i flera lager...

Tårtbotten
ca 40 gram smör
3 ägg
1 dl strösocker
1 dl mjöl
1 mks majsmjöl
ca 1/3 dl kakao

Smörj en form med löstagbar botten, ca 23 cm i diameter. Smält smöret och låt det svalna. Lägg ägg och socker i en värmetålig skål som står i en kastrull med hett vatten. Vispa ägg och socker med elvisp till smeten är riktigt ljus och fluffig. Sikta mjölsorterna och kakaopulver tillsammans i en skål. Vänd ner hälften av mjölblandningen i äggsmeten. Häll hälften av det avsvalnade smöret längs kanten på skålen och vänd ner det försiktigt.Rör om försiktigt så inte smöret sjunker till botten och gör kakan tung. Vänd ner resten av smöret tillsammans med mjölblandningen. Häll i formen och grädda i 175° C i ca 20-25 minuter. Låt kakan kallna på ett galler innan den delas i två lager...

Chokladcanach

200 gram mörk choklad
3 dl vispgrädde
1 1/2 msk konjak

Lägg choklad och grädde i en kastrull och värm under omrörning tills chokladen smält och blandats med grädden. Det ska inte koka. Häll upp i en skål och låt svalna, rör i blandningen ofta så det inte bildas skinn på ytan. När canachen svalnat vispa den tillsammans med konjaken tills den blir ljus och fluffig.

När kakan har svalnat helt skär den i två lager och bred på canachen på det understa och lägg sedan på det översta delen. Låt stå i kylskåp i minst en timme.

Chokladglasyr
1 dl socker
1 dl kakao
1/2 dl vatten
1/2 dl starkt kaffe
ca 50 gram smör

Koka socker, kakao, vatten och kaffe till en chokladsås. Låt koka i ca 5 minuter. Häll chokladsåsen i en skål och låt svalna. När såsen svalnat vispa ihop den med smöret med elvisp.

Bred glasyren över kakan och pudra över kakao. Serveras gärna med en svartvinbärssås (frysta svartvinbär+ lite vatten+ lite socker som mixas) eller en lös svartvinbärssylt. De syrliga svartvinbären tar verkligen fram chokladsmaken och fräschar upp en annars ganska mäktig (men god!) tårta....






Kommentarer
Postat av: stina

Maffe! den där skulle jag kunna tänka mig att smaka på när vi ses nästa gång... ;)

kram

2010-02-28 @ 08:12:06
URL: http://www.stina-k.se
Postat av: Olivia

Jo, den var god, godare dagen efter faktiskt..kan nog utvecklas mer också, maken tyckte jag borde lägga i ett tunt lager marsipan mellan lagren också... ;)

kram!

2010-02-28 @ 15:09:11
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Katrin

Satttan vad god den såg ut!

2010-03-02 @ 20:31:09
Postat av: Olivia

Har du tur kanske jag bakar en sån åt dig nästa gång det blir dags för fika hos mig ;) Den var hiskeligt god!

var och kollade på hus idag, men det var nog inte helt rätt, får se......men korven på vägen dit var god! Alltid något ;)

2010-03-04 @ 19:23:24
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0