och så lite skönhetstips...

Naturen ska man ju vara snäll mot. Här kommer två skönhetstips om hur man använder saker flera gånger....


Tips ett:  Det här tipset är inte bara ekosmart utan även i fråga om tid riktigt rationellt. När jag står och borstar tänderna och tvättar ansiktet på kvällen brukar jag ibland ta mig ett fotbad samtidigt. Smart och smidigt, i min rosa skurhink. Eftersom skurhinken är oval så får man precis plats med fötterna däri. Fotbadet består av varmt vatten och grön såpa. Grönsåpan gör huden jättemjuk och gör fötterna fina och glada. Så när man borstat färdigt och kliver ur sitt bad, då är det bara att sätta på "mopp_ur_kramaren" ta fram moppen och svabba av golven lite. Två flugor i en smäll alltså. Rena fina fötter samt rena fina golv, det känns dessutom så otroligt bra för själen att återanvända något så basic som fotbadsvatten. När jag moppat färdigt kryper jag till kojs och smörjer in fötterna, ibland (när det är kallare väder) tar jag även på ett par raggsockar. På morgonen sedan är det en väldigt trevlig känsla att gå upp ur sängen, kliva på rent golv med mjuka fina fossingar. (Det ju av vikt att man håller sin skurhink fräsh, annars så är ju fotbad i den hyfsat bortkastat.)

Tips två: Jag hade länge lite skuldkänslor för all bomull jag använder upp i form av bomullsrondeller som jag använder till mitt ansiktsvatten. Även om jag kör på den ekologiska sorten så blir det ju en del skräp som skall tas hand om. Så en dag insåg jag att rondellerna med ansiktsvatten faktiskt inte är såå smutsiga, jag menar, jag har ju ändå rengjort ansiktet innan jag använder dem. Så istället för att slänga dem lägger jag dem i en liten hög så de får torka sen återanvänder jag dem till nagelacksbortagningen (Jag har märkt att ansiktsvattnet faktiskt gör nagelbanden lite mjukare.) och ibland om jag behöver ta bort ögonmaken med bomullsrondell så använder jag den med ögonremover innan jag tvättar ansiktet som vanligt med rengöringskräm.


Two ecofriendly beautytips...
1) When you're brushing youre teeth in the evening, make yourself a footbath using water and soap in your mop bucket, the oval shape is perfect for feet. Then when the brushing of teeth and cleansing of face is done with, use the water to a quick moping of the floors (maybe not all the floors if you have a big house, but round the bathroom and bedroom atleast.). Then go to bed and rub your feet with footcream maybe put some warm socks on and sleep knowing you'll wake up with beautiful feet and clean floors.
2)Instead of throwing away the cottonpads (of course organic cottonpads) that I use with my skintonic twice a day after cleansing my face, I save them in a neat pile to let them dry, and then use them once again for example when I remove nailpolish. A good eay to cut your cottonuse in half and also I find that my rehydrating skintonic really makes the cuticles a bit more well, rehydrated after using nailpolishremover.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0