Pajer och piroger!

Jag fick för ett tag sedan ett väldigt bra recept på pajdeg från min mor. Hon hade hittat det i en gammal viltkokbok och lagt det på minnet för att sedan berätta om det för mig. Jag testade receptet och gillade det både för att det var hiskeligt enkelt och för att pajdegen i sig blev väldigt god. Men eftersom jag just nu inte har någon bra pajform beslöt jag mig för att göra piroger istället och då degen blir lite seg i konsistensen fungerade det utmärkt.

Pajdeg
3,5 dl vetemjöl
80 gram smör
salt
1 ägg
2 msk kallt vatten

Blanda samman smör och vetemjöl till en smulig blandning, tillsätt sedan salt, ägg och vatten och blanda till en smidig deg. Låt vila en halvtimme i kylskåp innan degen kavlas och läggs i pajform (spara isåfall hälften till ett lock) eller skärs till små rundlar som sedan görs till piroger. Pajen/pirogerna penslas innan gräddning med ett uppvispat ägg. Som även användes till att "limma" ihop kanterna på pirogerna...Gräddas sedan mitt i ugnen i ca 175° i 15 minuter...

Fyllning till pirogerna gjorde jag av lite smått och gott som fanns i kylen. Jag blancherade lite purjolök som jag sedan blandade med ricotta, riven prästost, strimlad rökt lammfiol, lite pressad vitlök och hackad färsk basilika samt (givetvis) salt och peppar... Det blev rackarns gott....Speciellt tillsammans med lite rårivna morötter, groddar och en kålsallad gjord på en spetskål...Känns lite angenämt 80-tals retro med piroger åtföljt av råkostsallad....Mysigt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0