De godaste kakorna...

En av de allra godaste kakor som min mormor brukade göra till sina kafferep var "Dubbelt så goda". Jag har inte provat att göra dem själv förrän nu...Glädjande nog så smakar de precis lika gott som jag kom ihåg.

För att göra dessa kakor behöver man allra helst en mandelkvarn. Igår hade jag turen att hitta en på stans loppis. Jag är väldigt nöjd med min mandelkvarn. I metall med en liten fin röd vev malde den mandeln perfekt.





Det är så mycket roligare att baka när man har roliga redskap.




Receptet till Dubbelt så goda är som följer:

för ca. 35 kakor

4 äggvitor

4 dl florsocker

200 g mandel

 

Kaffekräm:

1 dl kallt kaffe

1msk maizena

1/2 dl florsocker

1 tsk vaniljpulver

1 äggula

125 g smör

 

Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Mal mandeln och blanda den med florsockret. Vänd försiktigt ned nötblandningen i äggvitorna. Klicka ut teskedsstora klickar på en plåt med bakplåtspappret.

Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 10-12 minuter.

Häll kaffet i en kastrull och vispa ned maizena. Låt det skjuda någon minut under omrörning så det blir till en kräm. Låt svalna lite och vispa sedan i äggulan.

Rör smöret, florsockret och vaniljsockret mjukt och smidigt. Blanda sedan ihop smörkrämen och kaffekrämen till en fin kräm. När kakorna svalnat lägger man ihop dem två och två med en klick kaffekräm mellan. Jag hottade även upp kakorna med lite smält fin mörk choklad. Inget som min mormor gjorde utan ett litet nytt påfund, men väldigt gott....




Kommentarer
Postat av: Maja

Låter smarrigt! Kul att använda mandelkvarnen också...



/Maja

2010-04-10 @ 18:32:17
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: anna

ser jättegoda ut!

Postat av: Olivia

maja

Ja, de var försvinnande goda och mandelkvarnen var en rejäl bonus i att baka dem....



anna

tack, kan intyga att de var så goda som de såg ut...

2010-04-11 @ 14:56:40
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: stina

Åh de där kommer jag ihåg, mycket goda och jäkligt mäktiga! :) Ska bli kul att ses i helgen!

2010-04-11 @ 18:41:38
URL: http://www.stina-k.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0