Virka ett hårnät...

Att virka ett hårnät (snood) är både lätt och roligt. Det här var det första jag gjorde och det blev rätt flott faktiskt. Några ändringar och förbättringar har jag gjort sedan dess men annars så blev det nästan perfekt från början. Det är bara att lägga upp luftmaskor i en kedja som blir ungefär 1,5 till 2,5 dm (så det passar runt huvudet helt enkelt). Jag räknade aldrig maskorna utan gjorde lite på känn. När den är tillräckligt lång vänder man och virkar tillbaka för att sedan vända om en gång till och får på så sätt en lagom bred kant att utgå från. När man gjort det gör man nio luftmaskor sedan fäster man och gör en fastmaska (?) i var fjärde maska på "utgångskanten ungefär. Sedan fortsätter man så tills man har en kant med "hällor" på. När man sedan vänder nästa gång fortsätter man att virka nio luftmaskor och fäster sedan i vardera hälla med en fastmaska så det blir ett nätmönster. När man sedan virkat så nätet fått tillräcklig längd fäster man och trär ett tunnt resårband genom ytterkanten av hårnätet och knyter på vardera sida om "utgångskanten" så det blir som en liten påse. Klart!

 

Jag virkade med ett mediumtunnt ekologiskt bomullsgarn med virknål nr 3. Det blev lite mer långsmalt än vad jag hade tänkt från början eftersom jag gjorde mindre luftmaskor på sidorna. Det ska alltså se ut som en rektangel innan man trär i resåren, vilket det här inte riktigt gjorde. Men det åtgärdar jag på det hårnätet jag virkar nu genom att göra nio maskor hela vägen. Nu testar jag ett nougatfärgat mullbärssilkegarn. Det är verkligen tjusigt!



Kommentarer
Postat av: Nadja

Supertjusigt!

Jag har faktiskt letat efter en beskrivning! Tycker att hårnät måste vara toppen när man har en "dålig hårdag"! Behöver man bara egegera sig i luggen!

2009-09-29 @ 12:28:09
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Olivia

Ja, nu vet jag inte hur min beskrivning funkar...För det var jäkligt svårt att beskriva hur man gör insåg jag när jag väl började.;)



Insåg också när jag gjorde det andra att det nog är bättre att låta "utgångskanten bli närmre 3 dm istället för som jag skrev först. Men det beror kanske också på hur stort huvud man har ;) Men det är ju bra om den lite stadigare kanten som man sätter hårnålarna i räcker till bakom öronen....



Jag tycker det är jättebra med hårnät...tycker faktiskt att håret håller sig renare i fler dagar än när man har det utsläppt också :):) kanske är bra mot slitage också? Iallafall är det ett skönt allternativ mot att sätta upp det eller ha tofs när man vill ha undan det.....

2009-09-29 @ 18:33:45
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nadja

Jag som är van vid att knyta och laga "riktiga" fiskenät förstod precis hur du menade;) Sen det där med maskor beror ju lite på vilket garn man har också... Liksom att man anpassar virknålen såklart men du sa att ditt är gjort med 3,5? Ska kolla i helgen i våran fina garnbuitik som vi har i Nporrtälje! De säljer så mycket fint garn, mycket krav och eko och så... Och garnstudios garner!



När kommer din stickbok om man får fråga föresten? ;)

2009-09-30 @ 14:05:34
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Olivia

Aha, men då borde det vara piece of cake!! jag virkade med virknål 3. Det blev bra, ska börja på ett nytt nu och göra det ordentligt brett.....tog jätteliten tid i anspråk så sådana där kan man ju göra i ett nafs.



har ingen aning om när den kommer, det har tagit lite tid från amazon förut när jag beställt.. kanske inom tre veckor, vet inte, förr har jag beställt begagnade böcker, men den här var ny och med amazon som säljare så det kanske går snabbare. Hoppas

2009-09-30 @ 15:11:46
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: nilla

jätte fint hårnät! Måste virka mig ett sånt också, tidigare har jag bara haft ett sånt man fäster i en hårtoffs, men det här blir ju en helt annan frisyr.



http://pysslet.blogspot.com/2010/11/virkning.html

2011-02-19 @ 13:05:53
URL: http://pysslet.blogspot.com
Postat av: Olivia

nilla

vad kul att du gillar det. ja de är lätta att göra...och väldigt behändiga om man vill få undan håret, men det där andra var ju superfint det med....



/ Olivia

2011-02-19 @ 16:14:12
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Linda

Å vad fint, letar efter mönster till det, och jag är en riktig nybörjare när det gäller virkning. Har inte fått rätta knycken på maskorna. Men ska försöka mig på det där! Ditt ser ju ut som det blev jätte bra iaf! Hur blev det andra hårnätet du började på?

2011-08-03 @ 11:28:28
URL: http://misslindylee.blogspot.com
Postat av: Olivia

Linda



Det blev riktigt bra faktiskt, bättre eftersom jag gjorde det lite bredare...Nu använder jag inte hårnät lika ofta längre iofs men, jag vill minnas att det blev rätt bra... Det är faktiskt väldigt lätt. jag var också helt grön på det där med virkning när jag gjorde det där....

2011-08-04 @ 19:36:55
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0