Tyger, knappar och allt möjligt roligt....

Utmed E20 i Brännebrona (mellan Mariestad och Skara någonstans) finns det ett ställe som säljer tyger till lågpris, det är en söt gammal tant och hennes gamla gubbe som har det. Han säljer lampor och hon tyger. Hon hade tydligen haft en tygaffär i Göteborg i många herrans år, men sedan gick hyrorna upp så mycket att hon inte tyckte det lönade sig. De tänkte om lite och öppnade det här stället, istället. Från fredag till lördag har de öppet, sedan åker de tillbaka till Göteborg. Det är verkligen ett härligt ställe, för det finns massor, både i mycket bra, bra och lite sämre kvalité men det som är bäst är priserna för de är härligt låga. Så om man tittar och letar kan man verkligen göra fynd. Jag köpte många fina tyger, till exempel det här bruna fiskbensmönstade ylletyget som kommer bli en fin pennkjol nu till den annalkande hösten. Eller vad sägs om det puderrosa tunna tyget i bomull/viskos som kommer bli perfekt till en blus eller två. Inte nog med att det finns tyger i alla möjliga slag så har hon även andra bra syrelaterade grejer. För vad sägs om gamla kvalitétsknappar för 50 öre styck, jag fick knappfeber och stod och räknande knappar tills ögonen nästan gick i kors. Eller de där stora skärpspännena för endast 1 krona styck. Det tycker jag är ett väldigt överkommligt pris. Nu måste jag bara se till att ha vägarna förbi E20 och Brännebrona lite oftare på helgerna, så man kan gå dit och fynda igen.....

 

 

 


Kommentarer
Postat av: betty lou

oj låter som ett toppenställe!



tyget är jättefint, kommer bli en snygg jäkla kjol!

2009-09-17 @ 13:16:07
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Nadja

Håller med Betty Lou!

Det låter som ett toppen ställe!!!



Jag är på jakt efter fiskbensmönstrad ylle just nu! Men jag tänkte sy byxor! Till hösten och vintern! (Så jag håller mig varm när jag leker med lillen i regnrusket och senare även snön!)

Färgerna som jag ser framför mig är brun/senap, grå/marin eller brun/grön(men den kombinationen har jag sytt så mycket vikingakläder i att jag är lite trött på den kombinationen även om det är fint... Hmm undrar om jag har kvar av det föresten?)



Kjolen kommer bli toppensnygg! Jag skulle satsa på en hängselkjol också med de snygga spännena dessutom!

2009-09-17 @ 15:27:45
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Olivia

Betty Lou

Ja, jag blev helt till mig när jag gick in där, såg så oansenligt ut från E20 att jag inte trodde det skulle vara något att hänga i julgran alls. Jag ska försöka skynda mig att sy och lägger givetvis ut bilder när den är klar....om det känns bra att sy i måste jag återvända för att köpa mer för hon hade en hel rulle, ser framför mig vad snyggt det vore med kavaj i samma.....



Nadja

Det är så snyggt med fiskbensmönstrat, brun/senap, grå/marin eller brun/grön är ju jättesnygga färgkombinationer. Speciellt nu på hösten, känns lite brittiskt på nått sätt.....



Jag tänkte nog göra en hängslekjol av det kadettrandiga bomullstyget, det syns liten snutt av på den översta bilden. hon hade nämligen jättesnygga guldknappar med ankare på...Lite sailor-outfit sådär....



hmmm...spännana var rätt stora 1 dm ungefär ser mindre ut på bilden, vet inte om det funkar till hängslekjol, eller tänkte du till skärp i midjan på hängsle kjol?? Hänglsekjol är ju väldigt snyggt, känns mer klätt än bara kjol, lite som när man har klänning...

2009-09-17 @ 16:05:14
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nadja

Hm.. Är spännena så breda så skulle jag sätta dem fram på bröstet uppe vid axlarna typ (hur förklarar man egentligen?)

Jag har massor med ankarknappar också! Arv från morfar som jobbade som lots! Har ärvt ett jätte vackert armband som mormor fick när de var unga! (Fick precis inspiration till ett nytt inlägg!)

2009-09-18 @ 08:28:52
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: betty lou

jag har ett fint kjolmönster men saknar tyg, får dock testsy i nåt fult för jag har ju aldrig sytt kläder förut.

2009-09-18 @ 20:25:20
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Nadja

Betty lou: Gamla påslakan rekommenderas varmt!

2009-09-18 @ 20:44:02
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Olivia

Som Nadja säger är ju lakansväv jättebra att träna i. Eller vilket tyg som helst som är billigt så man kan göra fel i och som är någorlunda styrsel i. Jag tycker linnetyg är rätt tacksamt att sy i också, för det drar sig inte som en del andra tyger kan...Sen om det blir bra kan man ju alltid färga lakansväven eller vad man nu sytt i så har man en vardagskjol. Om man inte råkar ha ett påslakan med fint mönster förstås :)

2009-09-19 @ 12:23:53
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Sigrid

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2012-03-18 @ 20:22:31
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Nicole

Jag måste säga att jag verkligen gillar din sida. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med det här?

2012-09-01 @ 13:22:58
URL: http://allaprivatlan.se
Postat av: Miranda

Jag hittade din blogg av en ren slump och jag har läst några av dina blogginlägg - det märks att du gillar att skriva :D

2012-10-12 @ 09:51:17
URL: http://allasmslan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0