Den eviga shampojakten...

Det verkar som att man ständigt skall befinna sig på jakt efter bra hårvård. Jag vet inte om det är så att jag har orimliga krav eller om mitt hår är speciellt kräset...(Förmodligen är det så att jag innerst inne gillar att fundera på sådana här saker...)

Det jag vill ha är ett milt schampo och balsam utan massa konstiga tillsatser...För några år sedan exprimenterade jag ju en del med att göra eget, eftersom jag gillar de krämer och liknande som jag gör själv. Men schampo gick jag bet på, det blev aldrig riktigt som jag ville ha det. Min mamma som också gillar att göra egen kosmetika gjorde för många herrans år sedan ett schampo som blev jättebra, milt och skönt och håret blev som silke....Tyvärr har vi inte lyckats göra det igen, och receptet verkar vara helt försvunnet...Irriterande om något. Nästan lika irriterande som att vi inte kan komma på hur mormors mor Agnes gjorde sina fantastiska pepparkakor. Hon gjorde dem alltid på "känn" och tog tyvärr med sig receptet i graven. Sedan dess har varje papparkaksbak varit ett försök att återskapa dessa pepparkakor. Vi har aldrig lyckats...

Åter till shampo-frågan....

Förra gången provade jag märket Aveda. Det var väl okej men inte perfektion, det innehöll desutom silicon märkte jag efter en nogrannare studering av innehållsförteckningen, det vill jag inte ha i mitt hår.

Nu står jag istället i valet och kvalet..... John Masters Organics....Eller Essential Care...De är ekologiska och när man läser innehållsförteckning och så verkar de bra båda två. John Masters är lite dyrare, betyder det bättre eller sämre? Essential care däremot har inget balsam, det står att man inte ska behöva det. Till det ställer jag mig tveksam, för mitt hår trasslar alltid ihop sig utan balsam...Men men...hur ska man tänka egentligen? Man kan ju visserligen alltid ha ett balsam i annat märke, men det känns lite sådär.....

 

 

Om man är sugen på John Masters grejer finns det många ställen att köpa dem på. Om jag bestämmer mig för det tror jag att jag beställer här ifrån. Det var billigast när man räknade ihop frakten...





Essential care finns bland annat här.

Helst av allt skulle jag vilja rensa ut allt hårjox och bara vara "au naturelle" men hur skulle man få till frisyren utan hårspray? Har till och med övervägt sockerdricka som mor menade att de använde förr. Men borde inte det bli rätt klibbigt?? Kanske till och med dra till sig insekter. Inte trevligt isåfall...

Mmmm....John Masters hade ju visserligen hårpomada...Kanske vore något ändå...Det är iallafall något att klura på, och skönt är väl det...

Kommentarer
Postat av: Lisa

Pureology är ett riktigt riktigt bra hårvårdsmärke. Det innehåller bara vegetabiliska ämnen. Har skrivit om detta i min blogg :)

2010-05-23 @ 16:20:29
URL: http://lisacatlin.blogg.se/
Postat av: Olivia

åh, tack för tipset. Får kolla upp detta till nästa gång det blir dags att skaffa nytt. :)



2010-05-23 @ 21:00:07
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0