Ragrollers.....(del 1)

Jag har klurat på det där med papiljotter och lockigt hår ett bra tag nu. Letat efter bendy rollers och så....Så igår när jag myste i soffan och tittade lite på From hell med en kopp te så kom jag på att jag faktiskt borde göra egna ragrollers. Sagt och gjort...

Det är rätt enkelt egentligen, det man behöver är skumgummi, lakansväv och en symaskin. Först klippte jag lakansväven i rektangulära bitar mellan 8-10 breda och 15-30 cm långa. Sedan sicksackade jag runtom, lade i skumgummit som jag klippt i avlånga bitar (ungefär 1-2 cm tjocka och 8 cm långa) i mitten av tyget. Sedan rullade jag ihop tyget om skumgummit och sydde två raksömmar på kortsidorna av det för att på så sätt hålla det på plats i mitten. Jag provade först att sy en raksöm och sedan vränga tyget och på så sätt göra en "tub" som jag sedan stoppade fyllningen i. Men det var alldeles för besvärligt och eftersom jag behöver rätt många, kanske 40 stycken, så var det på tok för tidskrävande. Man kan nog även göra så att man klipper tyget i en fyrkant som man sedan viker på mitten så man får en trekant i vilken man lägger fyllningen, men eftersom jag tyckte det funkade rätt så bra som jag gjorde tänker jag fortsätta med det. Ska bli intressant att se hur slutresultatet blir.....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0