Nostalgi...

I Sparreholm finns det ett nostalgimuseum, Gråfors samlingar. Vi åkte förbi av ren slump när vi var på väg hem från Stockholm och beslutade oss för att det är roligare att åka på småvägar. Genast när vi såg skylten stannade vi och glad är jag för det. Det visade sig vara en samling som hette duga. Mannen som drev museet hade samlat på saker hela livet vilket märktes, det fanns väldigt mycket fina saker att titta på. Vi kommer garanterat åka förbi där fler gånger i framtiden och när vi nämde att vi kom långväga ifrån men gärna åker dit fler gånger sade frun lite roat uppgivet att "-Ja utställningarna ändras ju med jämna mellanrum, för det finns mer att ta av." Undrar just hur mycket mer det fanns att ta av, för det jag såg tyckte jag redan var rätt mycket. Men är man en samlare så är man, antar jag....

Inte nog med att samlingarna var fina, de hade även en liten lanthandel där man kunde köpa lite smått och gott. Till exempel sådana här metallleksaker. Jag köpte dock ingen sådan utan enbart en liten retro-metallask med minttabletter.

 

I lanthandeln fanns det även fina bokmärken och strutar med godis och fina plåtakskar.

 

Ett av samlingarnas rum var en komplett gammaldags färghandel. Väldigt mysigt.


Det fanns även en gammal stickmaskin som jag tyckte såg väldigt häftig ut. Kommer inte ihåg hur gammal den var men jag tror någonstans runt förra sekelskiftet.


Till slut till vår förtjusning, visade det sig att ägaren, Stefan Gråfors, inte nog med att han samlat prylar av alla de möjliga slag även hade en vurm för gamla motorcyklar. Visst var de här gamla HD:arna coola. Kan berätta att maken blev begeistrad.




Den här underliga saken är Sveriges äldsta två-taktare, som en karl som hette Blomster byggde 1902. Häftigt att tänka sig att den går fortfarande. Inte för att jag tror den är vidare bekväm att åka på.

 

Överallt i alla dessa rum fanns det fina grejer men jag tog givetvis inte kort på allt. Det fanns det nog inte minne till i kameran. Men den här gramofonen från -52 som stod utanför toaletterna på nedervåningen föll jag lite extra för. Tänk om man hade en sådan att spela sina skivor på.




Kommentarer
Postat av: Nadja

Vilket härligt ställe!!!

2009-10-05 @ 10:55:11
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Betty Lou

men åh! vore inte helt fel men en sån grammofon hemma

2009-10-05 @ 10:57:28
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: olivia

Nadja

Ja visst var det....jag är verkligen glad att de hade öppet när vi åkte förbi, för tydligen är öppetiderna lite varierande eftersom både herrn och frun hade "vanliga" fulltidsjobb också....men öppetider och så borde nog stå på hemsidan om man ska ta ett mer planerat besök...



Betty Lou

Nej, visst var den fin....kan ju erkänna att det fanns MYCKET (!) där som man skulle vilja ha...hade ett sånt där gammaldags hårjärn man gör vågor med i håret t.ex (hade en helt gammaldags frisörsalongs inventarier)... iofs skulle väl ett sånt slita rätt mkt på håret så det kanske är lika bra att inte prova... :)

2009-10-05 @ 13:27:36
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0