Amerikanska pancakes....

Idag gjorde jag goda Amerikanska pancakes till brunch. Det är lätt som en plätt (haha) och de går snabbt att få färdiga. Tillsammans med lite stekt bacon, fair trade-sirap (Gjord på rörsocker, den är mums!), morotsstavar och lite strimlad vitkål får man sig en maffig tallrik som blir en bra start på söndagsmorgonen. Egentligen är det kanske godast med kaffe till men jag hade ett överhängande sug efter Earl Grey Special med en citronskiva i att kaffet fick vänta till efter-lunch-fikat istället. Det funkar det med. Jag är dessutom just nu totalt beroende av Earl Grey Special med citronskiva i. Så beroende att nästa helg då jag ska hälsa på vänninorna i Göteborg för att svänga loss kommer ta med mig ett lager te. Bara för säkerhets skull, man vill ju inte få abstinens och te-frossa.....

 

 

Jag gillar det här receptet på Amerikanska pancakes.

 

1 ägg

2 dl filmjölk

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 msk socker

1/2 tsk salt (jag tar oftast lite mer)

 

Vispa samman ägget med filmjölken. Tillsätt de torra ingredienserna, se till att bakpulvret rörs ut i mjölet först. Vispa samman smeten med en gaffel så det är helt blandat utan klumpar. Det ska vara tjock i konsistensen. Hetta upp ett plättlagg och smörj den sedan med rejält med smör (istället för att tillsätta smör i smeten ser jag till att steka i ordentligt med smör). Klicka ut smeten i plättlaggen och stek på låg värme.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0