De godaste pepparkakorna....

I år lyckades pepparkaksbaket alldeles särdeles bra. Som jag kanske nämnt tidigare har det i vår familj alltid funnits en helig graal bland pepparkakor. En helig graal som länge verkat vara oupnåelig. Min gammelmormors pepparkakor. Gammelmormor Agnes bakade tydligen pepparkakor som hette duga men tog tyvärr receptet med sig i graven. Ända sedan dess har varje års pepparkaksbak varit ett försök att efterlikna dessa pepparkakor. I år tror jag att jag kan ha lyckats någorlunda. Något som i sig är verkligt svårt eftersom jag aldrig ens smakat dessa pepparkakor eftersom Agnes dog långt innan jag ens föddes, men man har ju hört det berättas. De ska vara kryddiga, lite sega men samtidigt krispiga, lite knäckiga men samtidigt spröda....Ja, klurigt....Hur som helst, det är ju hyfsat svårt att bevisa att de här påminner om dem och det kvittar kanske egentligen, huvudsaken är ju att de är goda.

I år kan jag iallafall drista mig till att säga att jag nog lyckats göra de godaste pepparkakorna som jag någonsin smakat och det är ju inte dåligt heller, nej här är man inte ödmjuk inte!! De fick desutom stående ovationer från både mor och make *klappar mig på axeln*.....

Därför är det är ju bäst att jag skriver ned det så man inte glömmer.....Så inte mina barnbarn om hundra år går och minns mormors goda pepparkakor som ingen vet hur man gör....För det är verkligen en förarglig känsla...

För att komponera detta recept rådfrågade jag ett antal kokböcker, bland annat Agnes gamla kokbok utgiven 1922 och tog ut de enligt mig bästa bitarna och gjorde en egen variant...Det blev väldigt bra, men nästa år ska jag nog drista mig till att öka på kryddmängden, för jag tycker om när det smakar mycket...Kanske ska man slänga i lite pomerans också.....

250 gram smör
4 dl farinsocker
2 dl mörk sirap
1 dl vatten
1 dl grädde
2 msk kanel
1 msk kardemumma
1 msk kryddnejlika
1/2 msk ingefära
1 msk bikarbonat
ca 1 l vetemjöl

Mät upp socker, smör, vatten, grädde, sirap och kryddor. Värm på spisen och låt koka i ca 5 minuter. Låt svalna den lite sega blandningen tills den är ungefär rumsvarm, blanda sedan in nästan allt mjöl blandat med bikarbonat. Låt degen vila i 1-2 dygn i kyl i plastövertäckt bunke eller plastpåse innan den bakas ut.  Grädda i mellan 4-6 min i 200-225° värme. Det kan behövas bakas in lite mer mjöl i degen innan man gräddar. Det känner man på konsistensen. Så är det ju en smaksak, om man sparar på mjölet blir pepparkakorna lite segare och smörigare. Det viktigste för att få rätt knäckiga smak är att man kokar kryddblandningen i början och inte bara låter smöret smälta...



Nu är det ju väldigt subjektivt vad för typ av pepparkakor man gillar. Men det här är iallafall min favorit och denna första advent kan jag säga att det gick åt många......


Kommentarer
Postat av: Betty Lou

åh så goooott! min mamma hade bakat igår och nu längtar jag hem ännu mer. ska inte baka något alls själv tror jag, åker hem 15:e så det är ju snart.



jag vågar aldrig baka med nagellack på, brukar alltid lossna nån bit och jag vill inte precis äta det. vad har du för superlack som sitter så bra?



Min mormors köttbullar är dom godaste jag någonsin ätit, min mamma & moster försöker alltid göra likadana men dom misslyckas alltid. Fastän dom följer samma recept. Lyckan var stor när vi en gång hittade en kvarglömd burk i frysen med köttbullar min mommo hade gjort innan hon dog.

2009-11-29 @ 22:36:58
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Nadja

Vad roligt det är att baka pepparkakor!

Jag exprimenterade jättemycket förra julen (mycket för att vi inte fick äta mjölkprodukter och det är mycket godare med riktigt smör och grädde än mjölkfritt margarin)

Vad jag ville säga var att pomerans i kakorna är jättegott! Men det tar lätt övertag!

Jag ska prova ditt recept i dag när jag ska sätta min deg, receptet låter som ett riktigt topppenrecept!

2009-11-30 @ 06:57:09
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Olivia

Bettylou

JA, kan säga att jag har nästan lite ont i magen nu för jag har ätit för många, det var svårt att sluta..vet inte om jag blivit något snällare hellerhehe

jag brukar köra på underlack (depend) vanligt lack (depend eller mavala) i två lager, men det måste verkligen torka ordentligt emellan, sedan ett lager överlack (mavala) det tycker jag sitter hyfsat bra. det viktigaste är att ha underlack och överlack tycker jag....

Åh, köttbullar är ju så gott! Vilken tur ni hade som fick en sista smak..



Nadja

Aha, ja, jag har ju varit känslig för mjölk så det är först nu efter typ 10 år utan som jag kan laga mat med grädde och smör i. och det blir ju verkligen extreeem skillnad...jag är glad för det, men kan man inte äta det så är det ju givetvis bra med substituten som finns.

Åh, vad kul att du provar. jag blev väldigt nöjd, tror det var grädden som gjorde kakorna extra smarriga. och att koka smeten lite extra mot vad det står i kokböckerna.....

2009-11-30 @ 10:44:14
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Nadja

Måste bara säga att de var väldigt goda! Men jag ska nog öka på kryddningen nästa gång! Mamma brukar göra starka och jag är van vid det!

Tack återigen för receptet!

2009-12-02 @ 17:44:54
URL: http://ensalig.blogspot.com
Postat av: Olivia

Åh, men så bra att de blev goda!!!!

2009-12-03 @ 10:00:06
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Sissel

Utmärkta! Jag bakade dem med 50% extra kryddor, och det blev jättefina kakor som gick att kavla ut riktigt tunna. Tack!

2010-12-05 @ 16:29:32
Postat av: Olivia

Sissel



Vad kul! ja jag brukar också "fläska" på lite extra med kryddorna. det ska vara mycket smak i pepparkakor! Gott gott!

2010-12-05 @ 19:39:55
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0