Vårtecken...

jag tycker det är härligt att leta efter vårtecken. det kan vara allt från fågelkvitter till det där dammiga gruset som finns i luften när asfalten i stan börjar värmas upp i vårsolen. Ett vårtecken som jag uppskattar är när Memman börjar dyka upp i kyldiskarna på välsorterade mataffärer. Då vet man att det snart är påsk. Memma är en klassisk finsk påskdessert som huvudsakligen är gjord på rågmjöl, rågmalt och sirap. Den är söt och mustig i smaken jag tycker den påminner lite om guinness i smaken fast sötare, den är mörkt brun och lite lätt klibbig i konstistensen. Något som iallafall min oförstående make använder som skäl till att bojkotta memma-ätningen under påsk. Han tycker det ser ut som något som hör hemma i bebisblöjan och vägrar således att ens smaka. Men men, då blir det ju mer till mig. Man serverar det vanligtvis med kaffegrädde och lite strösocker på, men jag tycker faktiskt det är godare med vispad grädde till. Förr förvarades memman i näveraskar men nuförtiden har de ersatts av pappersaskar.

Liten rolig kuriosa som jag läste på wikipedia angående Memma är att det tydligen förutom att serveras som klassisk finsk påskefterätt brukar förekomma på middagsbordet när man firar det persiska nyåret. Häftigt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0