Fördyring!

Igår när vi satt i tv-soffan och tittade på Sverker hittat på i den här veckans avsnitt av Plus fick vi lära oss ett nytt ord. Ett ord som jag inte ens visste fanns men nu när jag har lärt mig det känns det som det kommer vara ett stående inslag i mitt vokabulär. För det var helt enkelt så bra.Vilket var då ordet som fick mig att nästan sätta min kopp te i halsen av förtjusning, jo fördyring. Fördyring!

Inslaget handlade om en gammal dam som fått sin hemförsäkring höjd pga en glömd tv-avgift som resulterade i betalningsanmärkning. Hon hade alltså råkat ut för en fördyring av sin försäkringspremie....

Jag tycker fördyringen rent generellt i samhället börjar kännas i dessa dagar av lågkonjunktur. Ett praktexempel är fördyringen av Ica's Kalimataoliver, för tre år sedan kostade en burk oliver 23 kr, nu ligger priset på hutlösa 37. Det är verkligen ett kors att bära i hushållskassan då det går åt rätt mycket oliver i vårt hushåll. Tur att Coopforum hade ett restlager med kalimata som endast gick på 20 kr burken, vad vi ska göra när de är slut återstår att se....Ja si tänk den där fördyringen, den breder ut sig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0