En stämmningsfull kväll....

Efter en hektiskt men trevlig midsommarhelg med besök av vänner som fyllde upp huset till taknocken slappnade maken och jag av i vår ensamhet med lite vin, ost och filmen som damp ned i lådan i torsdags men som vi inte hann titta på. Det var en film jag inte visste så mycket om innan, vilket jag är tacksam över. Slutet på historien, The end of the affaire.....En film baserad på boken av Graham Greene, det utspelar sig i England under 1940-talet och det handlar om Kärlek. Kärlek som är uppslukande och total. Kärlek att leva och dö för.

Jag tänker inte ens skriva ned vad den handlar om förutom det, kärlek. Det är stämningsfullt, ett svepande mjukt bildspråk som passar utvecklingen av historien på ett ypperligt sätt. Kläderna, ljussättningen, detaljerna är perfekta för att få rätt känsla av tiden. Julianne Moore som spelar den kvinnliga huvudrollen är vacker på ett skört esoteriskt sätt, Ralph Fiennes manliga karaktär är under ytan bubblande av känslor, både positiva som kärlek och vänskap men även mörka förtärande som hat och svartsjuka. Ja, den här filmen var verkligen en liten söndagsgodis som föll i god jord. Välgjord och välspelad, en kärleksfilm som jag kommer bära med mig länge.







Måste kolla upp lite av Graham Greenes böcker på biblioteket känner jag....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0