kaka söker maka...

Igår var jag så sugen på att baka någonting så jag gjorde lite kakor eftersom kökets beskaffenhet just nu, som jag tidigare nämnt, inte inbjuder till avancerade kökskonster. Vi ska börja riva och greja i nästa månad, för att så småningom slå ihop det lilla lilla köket med det lilla kontoret bredvid och på så sätt få ett stort och härligt lantkök. Praktiskt att vara gift med en så händig man att han kan göra allt själv och att dessutom ha en hjälpsam elektriker till granne om det skulle vara något. Men kakor är ju lätt att "slänga ihop" så jag gjorde lite Brysselkex och Syltbrysselkakor.

Eftersom jag inte ville överdriva gjorde jag en halv smet. Men jag lurade inte mig själv för jag fick blodad tand och kommer med största sannolikhet svänga ihop en halv smet till i eftermiddag.

För en full sats Brysselkex tar man:
 
4 1/2- 5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk vaniljpulver, eller 2 tsk vaniljsocker
200 gram smör

Hacka samman ingredienserna, Forma degen till rullar, rulla i socker, låt ligga kallt. Skär i skivor och lägg på en smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda i 175° C, mitt i ugnen i 10-15 min.

För Syltbrysselkakor gör man samma sak, men efter man skurit dem gör man en fördjupning i varje kaka och lägger i lite sylt. Själv tog jag körsbärsmarmelad och det blev rackarns gott,

Jag gillar den här kaksmeten mycket för att den inte har bikarbonat eller hjorthornsalt i sig. Tycker ibland att sådana kakor gör en lite "konstig" i munnen och jag föredrar det när kakor inte är "för" torra. Tänkte exprimentera lite i eftermiddag och prova att göra ena hälften av satsen med kanel i istället för vanilj, och göra andra hälften med apelsinmarmelad istället för sylt. Helst skulle jag velat haft lite rivet apelsinskal i degen men det får bli en annan gång, för apelsiner har jag inga hemma. Ska nog prova att göra med kardemumma så fort vi tagit oss till bebyggelsen för vår veckohandling, för kardemumma är en av mina favoritsmaker och den är givetvis slut såhär i kakbakartagen......





 Kakfatet var en julklapp från systern och blev ett väldigt välkommet tillskott i porslinsskåpet. Man kan ju inte bjuda på kafferep utan ett anständigt kakfat, eller hur....

Kommentarer
Postat av: Carro

Mums!!!

2009-02-26 @ 15:45:51
Postat av: betty lou

ser jättegoda ut! ska testa nån gång

2009-03-05 @ 12:50:09
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Olivia

ah, framförallt lätta att göra när sötsuget faller på. Gjorde med apelsinriv i degen och apelsinmarmelad i stället för sylt också, det blev jättegött. Men de med kanel blev inge vidare. Ska jag inte testa något mer, får se om kardemumma funkar bättre än kanel.

2009-03-06 @ 21:06:42
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0