i brist på boråstapeter...

Jag har tidigare i veckan suttit framför datorn och fantiserat om tapeter till vårt (måste bli vårt!) hus...Tänkte lägga ut kombinationerna jag gillade mest här men så funkar ju inte boråstapeters hemsida....IRRITERANDE! Men, men...man får väl vänta på sin tur...Det ska iallafall bli stugromatik för fulla muggar så jag tror vi kör rätt mycket på anno 1905 och kanske nån från kollektionen borosan, det fanns en med små rosa rosor som jag tyckte var väldigt bedårande. Sen får man väl se hur det ser ut i verkligheten, kanske inte funkar alls....

Så istället för att lägga ut en bild på tapet så lägger jag ut en på en get...(haha, jag är så bra på att rimma!)



Jag har beslutat för att så fort vi instalerat oss på landet skaffa getter, allmogegetterna är en utdöende ras och jag vill göra mitt för att rädda dom, 2006 fanns det bara 144 göingegetter, 264 jämtgetter och ynka 37 lappgetter registrerade. Man måste helt enkelt ta sitt ansvar och skaffa sig en get eller två. Förutom det goda samvetet man får av att hjälpa till att bevara rasen så kan man tänka på vilken god ost man får av mjölken. Samt den lantliga stämmningen att ha getter på gården. Det kommer bli ett bra substitut tills jag (läs min man) har byggt ut stallet så jag kan skaffa häst. Det är dock ett litet aber med att skaffa get, man blir hemmabunden, speciellt eftersom man måste mjölka helst morgon och kväll...Men men, vi är ju hemma mest ändå, och i värsta, värsta fall får man väl bli vän med någon granne (men det kanske man kan undvika i längden ;) ) eller så kan mor kanske hjälpa till. Sånt löser sig alltid eftersom.....


(Bilden är tagen från Föreningen Allmogetens hemsida)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0