Ostindia.....

image34


Varje gång jag äter får jag en myskänsla av mina tallrikar....Det är minnen som kommer till liv. Hemma hos mormor och morfar åt vi alltid på ostindia-servisen, till vardags som till fest. Jag har fått ta över servisen som trots tidens tand har bevarats förbluffande väl, den är kanske inte helt komplett, några kaffekoppar som saknas osv, men den är ändå i fint skick. När man tänker på hur många gånger tallrikarna ätits på så blir man imponerad av kvalitén. Jag tycker mönstret är optimalt, gammaldags, fräscht och blir aldrig passé. Synd bara att Rörstrand enligt rykten ska flytta sin produktion till Thailand, det svenska hantverket går förlorat och mysfaktorn blir som bortblåst. Tur att jag har min servis, den är iallafall orginal-svensk minst 25 år gammal...

(Ibland när jag känner mig extra student-fattig brukar jag gå till Johannsons vid domkyrkan och titta på deras Rörstrandhylla och känna mig rik, rik i porslin, för skulle jag köpa likvärdiga delar idag, skulle det kosta mig en förmögenhet)

(bilden kommer från Rörstrands hemsida)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0