Hemgjord vaniljglass....

Har rotat fram min mors glassmaskin nu när jag är på besök på föräldragården och provade att göra egen glass. Det blev väldigt lyckat och gick förvånansvärt snabbt och lätt.

Jag modifierade receptet som kom med maskinen lite och det är som följer.....

1 vaniljstång
2,5 dl sojamjölk
1 dl laktosfri grädde
1 dl strösocker
3 äggulor (jag använde fyra eftersom äggen som mor hämtar från granngården än så länge är väldigt små, hönorna har visst inte växt till sig än)

(givetvis kan dom som tål laktos ersätta sojamjölk med vanlig mjölk, och dom som är rädda om figuren utesluta grädden)

Blanda sojamjölken med grädden, dela vaniljstången och skrapa ur innanmätet och lägg ner det samt vaniljstången i en kastrull, häll på gräddblandningen. Låt koka upp under lätt vispning. Vispa under tiden äggulor och socker pösigt. Ta ur vaniljstången och häll i den varma gräddblandningen under vispning, se till så inget fastnar i botten. Häll tillbaka i blandningen kastrullen, sätt tillbaka på plattan och sjud lätt, det får absolut inte koka. Ställ blandningen på svalning, när det är helt kallt häll i glassmaskinen. Låt maskinen gå till glassen har önskad konsistens.

(Har man ingen glassmaskin så råder jag er att gå ut att köpa en, mammas Ideline kostade visst bara runt 300, skämt åsido så går det nog utmärkt att lägga blandningen i frysen och röra om med jämna mellanrum, ca var 20 minut eller så.)

Servera som glassen precis som den är eller kanske med en god mörk chokladsås.

1 dl socker
1 dl kakao
1 dl vatten
(1 msk mörk rom)

Blanda i en kastrull, låt koka i några minuter under vispning, voilá!


Glassen blev verkligen jättegod och påminde om den jag och min man åt i Italien...Serverad i en strut, sittandes på "förstutrappen" i vårsolen är det lika mysigt som i Toscana.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0