Patsy Cline-blus och gråblå pennkjol....

Jag blev färdig med två klädesplagg i dagarna. En till pennkjol i ett tunt blyertsgrått ylletyg, och en blus i blommigt bomullstyg med vita spetsar i halsen och vid ärmarna. Kallar blusen för Patsy Cline-blus för att när jag sydde den lyssnade jag maniskt på tro det eller ej, Patsy Cline. Sen råkade jag se en bild på henne där hon hade just en lite pastellig blommig blus..Det var i somras, jag sydde den färdig så när som på ärmarna sen fick den ligga..Skönt att äntligen få den färdig, gillar inte halvfärdiga saker..Är nöjd förstås. Det är så kul att sy, speciellt när det går bra..Det är väldigt avslappnande har jag märkt, när jag sitter på kammaren och syr och lyssnar på min ipod. Det är väldigt viktigt att man har rätt musik i lurarna när man syr, just nu är är Danzig, Johnny Cash och Rigoletto (Den med Pavarotti i rollen som Hertigen av Mantua of course samt June Andersson som Gilda, en riktigt bra inspelning från -89) de spellistor som väljs mest frekvent. Det handlar om att få rätt känsla och puls för att komma in i sömnaden. Samt att musiken måste höras väl över surrandet från symaskinen. Sen är det ju viktigt att det är trallvänligt, något som kanske inte är självklart vad det gäller rikigt alla passager i Rigoletto men det funkar för det mesta iallafall....



(Så här såg kjolen ut på tillklippningsbordet.)



(Jag gjorde denna pennkjol lite längre än de tidigare, det är lite mer praktiskt på vintern. Har kvar precis så stor bit av tyget så jag kan sy en liten kort jacka till, tänkte då använda mig av blusmönstret som grund, men göra den llte vidare i ärmen och kortare i midjan, så den går i linje med linningen på kjolen)





(Det är maken som fotar mig, och det förefaller som en vanlig företeelse att bilderna han tar blir helt suddiga, fast sådana bilder kan vara rätt sköna ibland faktiskt. Därför fick denna slinka med. Det märks kanske också att han har en förkärlek för att ta kort när man minst anar det och ur konstiga vinklar *harkel*)

Kommentarer
Postat av: Betty Lou

superfín blus. vill ha en jag med!

2008-12-07 @ 03:40:46
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Olivia

tackar tackar, jo jag måste faktiskt erkänna att jag är väldigt nöjd med den. Måste försöka hitta mer liknande tyg så jag kan sy fler i liknande modeller...

2008-12-11 @ 12:49:40
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0