det här med teknologi...

Vi var på ett ett sånt där ställe som säljar el-grejer och stereos i veckan för att skaffa sladd till vår gamla bilstereo. Jag gick runt och tittade och insåg (med fasa) att det numer bara finns platt-tv att välja på. Jag frågade det trevlige försäljaren om de inte hade några "riktiga" tv-apparater och först förstod han knappt vad jag menade. När han väl gjorde det såg han förbluffad ut över en person inte skulle vilja ha en platt-tv. Sen mumlade han något om att de kanske hade någon på lagret kvar....

Tycker det är märkligt vad teknologin går framåt och skapar behov vi egentligen inte har. 

När vi var i affären så såg vi att de faktiskt hade grammofonspelare också, så frågade maken om de tog emot gamla för lagning (vår är tyvärr trasig) och så svarade karln att det nog var bättre att vi köpte en ny för det lönar sin inte att laga. Men då frågade min man hur mycket det kostade ungefär -500 fick han till svar. -Men en ny kostade ju runt 2000, hur kan det INTE löna sig att laga sin gamla då? frågade han  då, säljaren insåg då att han träffat sin överman och höll med lite tvekande. Tänk att det ska vara en så utbredd tendens det där med att "släng det gamla, köp nytt" även om det bara håller några år, sen är det ju ändå dags att köpa nytt igen....Hemskt är vad det är....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0