En lördagstur i dimman...

Idag var det dimmigt och lite mystiskt ute. Man fick en lite "Sleepy hollow"-känsla faktiskt. Men inga huvudlösa ryttare i farten som tur var. Vi tog en biltur i vår röda 140 från -72. Har inte skrivit om den förut, eftersom det inte varit väder för att ta bilder tänkte jag vänta med att göra ett inlägg om den. Men eftersom vi förmodligen inte kommer få någon sol på åtskilliga månader så orkade jag inte vänta. Vi köpte den hyfsat nyligen, efter att ha kört tråkvovlo i (dvs en vit 740 från -91) några år ville vi gå tillbaka till mysig 140. Standarden kanske är lite mer obekväm men myskänslan väger garanterat upp för det. Sen att man inte kan köra snabbare än 85 km, vad gör det? Det stressas alldeles för mycket här i världen tycker jag. Det är trevligare att puttra fram på vägarna i behaglig takt och titta på omgivningarna och känna doften av genuin bil. Innan vi bytte till vinterdäck hade vi jättecoola däck med breddade plåtfälgar. Men en sak som händer när man har breddade fälgar är ju att däcken i sig blir bredare än vanligt, vilket i sin tur ger mer friktion på vägen. Dvs, det blir trögare... På en annan bil kanske det inte gör så mycket, typ sportbil. Men på en gammal Volvo med "muskelservo" kan man verkligen säga att det märks. Lägg till att det inte är orginalratt utan en mindre "sportratt" som tar bort lite av hävstyrkan så har man en bil som är näst intill omöjlig att styra när man exempelvis fickparkerar. Trots att det var snyggt har vi bestämt att inte sätta tillbaka däcken med de breddade fälgarna, det är helt enkelt inte kul att riskera att få bråck någonstans varje gång man är och handlar och måste parkera i en liten lucka.

Hade på mig min svarta kappa med persianpäls vid krage och muddar som jag skrev om tidigare. Tänkte också passa på att visa upp de finfina långa handskarna jag köpte i Göteborg, men de syns ju inte så mycket på bilderna upptäckte jag.  Nåja, kan intyga att de är fina till kappan istället. Man känner sig väldigt välklädd.








Tog med en bild på instrumentbrädan med, för den tycker jag är så fin. Man blir riktigt glad när man sitter och tittar på den när man är på väg någonstans. Det är inte installerat någon radio i bilen, tänka sig att de som ägt bilen under de 36 år den funnits måste ha suttit och visslat för sig själva om de ville ha komp medans de körde. Det finns visserligen plats för radio, där det är en liten rektangel i instrumentbrädan kan man ta ut ett hål och stoppa radion i. Men vi har valt att inte sätta in någon där, det skulle förstöra helheltsintrycket. Så vi kommer installera en lös cd-spelare som ska ligga i handsfacket. Man får man komma ihåg att byta cd innan man åker iväg, annars kan det nog bli farligt, om man inte råkar ha med sig en passagerare som kan agera dj det vill säga....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0