Mmm, Macaroons....

jag surfade runt lite och hittade ett recept på macarons, det vill säga små söta mandelkakor. Av sådan typ man kan köpa på superexklusiva Ladurée i Paris om man skulle ha vägarna förbi. Åh, att flanera på Paris gator i vårsolen..Hög mysfaktor....

Och när jag läser igenom receptet (som jag förövrigt hittade på arlas hemsida) slår det mig att det låter väldigt snarlikt som en kaka som min mormor brukade baka. Men hon kallade dom "dubbelt så goda" just för att det var två kakor med god smörkräm emellan. Jag ska prova att baka det här receptet snarast, sen ska jag be min mamma försöka hitta mormors gamla recept och baka efter det så jag kan jämföra. Mormors "dubbelt så goda" var det bästa jag visste när man var på besök hemma hos morföräldrarna, de gick även utmärkt att frysa. Så därför var det ofta man satte i sig halvfrusna kakor, för vem orkar vänta tills de är helt tinade.

Det enda i receptet som jag inte känner igen från barndomens kakor är hallonsylten, har för mig att mormor hade kaffesmak i smörkrämen, men där är jag inte helt säker. Det återstår att se helt enkelt. Tittar man på Ladurée hemsidan finns ju kakor i alla möjliga variationerna. Som vanligt är det bara fantasin som sätter gränser.....Gud, vad jag är kaksugen nu.......

4 dl florsocker
125 g skållad och mald sötmandel 

1 1/4 dl äggvita, ca 3-4 äggvitor

1/2 dl strösocker 

ev 2 droppar röd karamellfärg

Smörkräm

100 g rumsvarmt smör

1 1/2 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker
1 ägggula

2 msk hallonsylt

ev några droppar röd karamellfärg

Gör så här:
Sätt ugnen på 150˚C. Sikta ner florsocker och mandel i en bunke. I en annan bunke: Vispa äggvitan med en elvisp, först på låg hastighet, öka efter hand. Tillsätt strösockret, vispa till en fast marängsmet. Det tar ca 5 minuter. Häll i de torra ingredienserna i marängen och blanda varsamt. Spritsa, eller klicka ut med två teskedar, ca 50 klickar stora som femkronor på plåt med bakplåtspapper. Låt kakorna vila ca 15 minuter på plåten, vilan gör att dom inte spricker i ugnen. Baka i nedre delen av ugnen i ca 12 minuter. Kakorna ska vara lite mjuka i mitten. Dra av bakplåtspappret från plåten till köksbänken, direkt när kakorna kommit ur ugnen. Låt kakorna kallna.

Smörkrämen
:
Lägg smöret i en bunke och sikta ner florsocker och vaniljsocker. Vispa med elvisp tills blandningen är ljus och porös. Vispa ner äggulan och hallonsylten. Färga eventuellt med lite röd karamellfärg. Bred en klick smörkräm på hälften av makronerna och täck med den andra hälften. Förvara i kylskåpet.



(Bilden är tagen från Laurée´s hemsida, visst är asken helt underbar, bara till att "snickra ihop" en liknande ask och börja baka.)

Kommentarer
Postat av: nilla

macarons är ju en fantastisk och alltid lika uppskattad present! Jag har bakat dem med hasselnötter också, tokigt gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0