En liten sommardräkt...

Ja, nu var det ju egentligen rätt längesedan jag blev färdig med den här dräkten så det är hög tid att jag skriver om den. Först gjorde jag kavajen och då tränade jag ju på att göra passpoalerade knapphål med gott resultat. Sen gjorde jag en kjol med motveck i bak, samma modell som den här. Det var precis vad tyget räckte till och det blev knappt något kvar när allt var tillklippt och jag fick verkligen tänka till för att få ut mönstret på den lilla tygbiten. Därför uteslöt jag motvecken fram, det räckte helt enkelt inte. Men jag gillar det, och kommer förmodligen göra fler kjolar med veckningen bak.

Blixtlåset satte jag i ena sidobaksömmen ovanför motvecket. Smidigt och bra eftersom jag inte ville ha blixtlåset i sidan där det svänger så mycket. Nu är dräkten välanvänd (och lite skrynklig) för den har snabbt blivit en favorit i garderoben. Så det är nog inte mer än lämpligt att jag börjar på en till och då kanske i ett lite höstigare tyg. Mönstret som jag använde till jackan är egentligen samma mönster som jag allt som oftast använder då jag syr blusar, fast jag ändrade om lite på några ställen. Nästa gång tänker jag nog göra jackan lite tightare och dessutom kanske det vore en idé att lägga in ett foder och kanske mellanlägg så att snittet blir lite stramare.












I made this ensemble many weeks ago but haven't gotten around writing a post about it until now. It's my first suit ever and I like it a lot. The jacket is basicly the same patterna as I use for my blouses but with some alteration. I have used it a lot since I made it (hence the wrinkles) and will sure make another one soon. Maybe in a more autumnal fabric and I'm thinking of adding lining to make it a bit more taylored.

Kommentarer
Postat av: Gunilla De luxe

Mycket snyggt! I dräkt är man alltid välklädd =)

Jag funderar på att sy mig en till hösten i ylle, men det funderar jag på varje år. Kan du inspirera mig så att jag kommer mig för att göra det i år?

2011-08-23 @ 19:29:52
URL: http://gunilladeluxe.blogspot.com
Postat av: betty j

Åh, du är alltid så fin!!!

Förresten, du som verkar haj på detta med foto! Jag funderar på att börja sälja egentillverkade grejor på en sajt. Då ska man leverera bilder. Dessa ska kunna levereras i minst 2500x2000 pixlar och vara av god bildmässig kvalitet. Ska köpa ny kamera men vilken lever upp till detta? Sedan behöver jag också kunna frilägga bilderna helt mot en vit bakgrund. Fattar att jag behöver ett program till detta men undrar om det går att använda photoshop? Ja som du hör är detta rena grekiskan för mig? Om du har några råd skulle jag tacksamt ta emot dem!

kram Betty J

2011-08-24 @ 01:40:10
Postat av: Olivia

Gunilla

Tack! Ja visst är man...Ja det var ju de tankarna jag var inne på...men om jag gör't så kan väl du göra't med?? ;) jag brukar få mest ylledräkts-inspiration när jag ser Gosford park.. de är så tjusiga i den.. :) det enda jag bävar för är fodret, för jag har inte sytt i foder någon gång förut..men men, någon gång ska ju vara den första för allt antar jag..



betty j

Det är faktiskt min favorit-basker jag har på mig. men jag satte på mig den lite "hattigare" har ärvt den från min mormor och det bästa med att hösten kommer är att man kan använda den igen. :)

vad kul att göra egna hattar! låter spännande, skicka gärna en länk när det är färdigt så man får se. tja, jag är väldigt nöjd med mig nikon D90. den är väldigt mer avancerad än vad jag kan än, men jag tänkte att det är ju bra att ha något att växa i. Men gå in i en fotoaffär och fråga dig fram och prova att hålla några kameror i handen, så kommer du nog fram till vilket som är bäst för dig. de brukar vara hjälpsamma på fotoaffärer...och om man ska frilägga bilder sådär så går det jättebra att göra i photoshop. .. jag kommer inte riktigt ihåg hur man gör.. men det brukar gå att googla på så får man svar. lycka till!

2011-08-24 @ 08:24:26
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Gela

Men vad duktig du är. Önskar jag kunde sy lite mer. Ha en fin fin dag/Gela

2011-08-24 @ 12:42:54
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: betty j

Tack för svar!

Hoppas jag kan få fråga dig igen om sånt här!

Är så fruktansvärt usel på sånt här!

betty j

2011-08-25 @ 13:35:21
Postat av: Diana

Hejsan! Skulle vara otroligt gulligt om du röstade på mig och min bild :)



http://www.sarasmatkasse.se/tavlingsbidrag-diana-osterberg-sandviken-mosters-gullpojk#

2011-08-25 @ 13:54:35
URL: http://dianaosterberg.blogg.se/
Postat av: Olivia

Betty J

Självklart får du fråga mer!! Det är bara att fråga på och så får vi hoppas att jag kan svara. ;)

2011-08-26 @ 09:47:27
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: betty j

Tack Olivia!!:)

2011-08-26 @ 12:32:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0