Motveck igen..

Ja, det där med motveck verkar ha fastnat lite. Men här kommer de i en annan tappning, en kjol i sex våder med motveck. Den här modellen är nyritad och det var första gången jag sydde upp den. Fick trixa lite i sidorna för att få rätt sväng över höfterna men till slut fick jag till det. Tyget är ett tunt och slinkigt ylle med hundtandsmönster och det passade riktigt bra till den här modellen som får mig att känna mig mer 30-talig än mycket av det jag sytt tidigare. Det är en trevlig förändring. För även om puffiga kjolar och mycket vidd är trevligt så är det även väldigt skönt med lite mer slank siluett. Med motveck i slitsar även bak så får kjolen en väldigt skön passform för även om de där slimmade snubbelkjolarna kan vara snygga så är det inte bekvämt när man inte kan ta mer än myrsteg utan att slita upp sömmen. Den här modellen kommer jag garanterat sy igen, nästa gång funderar jag på att använda vitt linne. Om man dessutom skulle få för sig att sy en liten jacka till har man ju en hel ensemble. Jag måste säga att i de här kläderna får jag en liten PG Woodehouse känsla, det är bara synd att man inte har en Jeeves att bli upppassad av.

Förresten så fotade jag min ensemble i vårt nya vardagsrum, så där fick ni en glimt av det. (Har ännu inte hittat optimala fotostället, för vardagsrummet är nog lite i mörkaste laget.)


This i the latest skirt that I made. I tried out a new pattern in a more 30s/40s sillouette as a variation to what I normally sew. I like it a lot and with my new favorite shoes and the old cottonblouse I rather feel like I was in a PG Woodehouse story, only to bad that I don't have a Jeeves to take care of things.

Also, I took the photo in our new livingroom (yes, I've moved) so there you got a glimpse of that.....

 




Kommentarer
Postat av: Agneta

Snygg kjol!

2011-05-17 @ 16:38:24
URL: http://hundraprocenthusmor.blogspot.com/
Postat av: Olivia

Tack, ja det blev bra...Alltid kul med nya modeller..

2011-05-17 @ 16:41:41
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Maja

Fin kjol, Olivia!



Väldigt stilig på ett klassiskt vis och snyggt med slits! Skorna går inte heller av för hackor... är det de ni säljer själva i företaget? Finns de på nätet?



Roligt att se lite av vardagsrummet också:)



Hälsningar från Maja

2011-05-17 @ 17:04:36
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

Maja



Tack, ja den klassiska stilen är alltid schysst..Japp, vi/mamma säljer dem...utöver garnerna och färgerna då...det var för att mamma var på en mässa mittemot grossisten av det märket (Dkode)och ja...hon ville ha själv..så, det blev så att hon blev återförsäljare av dem också, för man kunde ju inte köpa bara ett par.. hehe, men det är ju fina fisken för de går ju inte att få tag på annars. Det är inte så många som säljer dem här i sverige så vitt jag förstått, och så är det ju inte säkert att de tagit in samma modeller som vi heller...Vi väljer ut de som ser mest klassiska ut (de har en speciell "vintage-serie") och som passar med tröjmodellerna och garnerna...Vi brukar ha med dem på mässor, sen så finns de ju även på nätbutiken då..men det är ju rätt udda storlekar. Eftersom vi inte tar in så många och en del tagit slut..



jag älskar dem iaf, de sitter väldigt skönt på foten och är i riktigt bra skinnkvalité. Här är en länk till sidan.



http://butik.fargkraft.com/skor/

2011-05-17 @ 17:37:06
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Fia

Jättefin kjol, önskar att jag också kunde sy. Jag får ta tag i det snart.

2011-05-17 @ 18:21:40
URL: http://virkmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fia

ja gör det! Jag ångrar aldrig den dag jag började sy, för det är så roligt och en sån befrielse att kunna skapa de kläder man vill ha. istället för att leta sig blå i affärerna efter dem...och så blir det ju både snyggare och billigare när man väl lärt sig.. :)

2011-05-17 @ 18:34:22
Postat av: Démo Forever

Himla snygg hela outfiten!

2011-05-17 @ 21:10:34
URL: http://todounpunto.blogspot.com
Postat av: Erika

Snygg kjol, jag gillar den klassiska silhuetten på dig. Även om puffiga, stora kjolar är snygga så brukar jag ofta vara bekvämare i a-linje kjolar, vete tusan varför. Har dock just gjort ett halvcirkelmönster, och det visade sig vara ett perfekt mellanting.

Nya hemmet ser så lovande ut! Älskar golvet...

2011-05-19 @ 20:11:52
URL: http://swinginvintage.blogspot.com/
Postat av: Kristina

Snyggt. Bekvämt. Klassiskt. Paket har kommit fram. Tack. Dottern sov med scarfen om midjan...så kan man ckså göra

Postat av: Olivia

Démo Forever

Tackar, tackar. Ja den har snabbt blivit en favorit de här senaste två dagarna då jag haft den på mig. ;)



Erika

Tack!! Ja, jag känner nog att det är lite mer smickrande. När man haft på sig puff ett tag så känner man sig otroligt smal när man tar på sig en slimmad modell..Och så behöver man ju inte oroa sig för att riva ned saker med kjolfållen på samma sätt. Ja, vi stortrivs, får nog ta lite fler bilder och visa upp det lite mer...



Kristina

Tack, ja väldigt lättburet....Hehe, ja siden kan man använda på många sätt....

2011-05-20 @ 18:12:23
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0