Paspoallerade knapphål..

Igår gjorde jag paspoallerade knapphål till min kadettrandiga sommarkavaj. Att göra paspoallerade knapphål är egentligen inte alls svårt om än lite pilligt. Om man dessutom använder olika tyger eller lägger ena tyget åt ett annat håll kan man få fina effekter.

Först klipper man ut en liten tygbit som man lägger på rätsidan av plagget, där knapphålet skall sitta. Den lilla tygbiten skall ligga med rätsida mot rätsida. Sen syr man en rektangel runt där man märkt ut vart knapphålet skall bli.



 

 

Sedan klipper man upp knapphålet, se till att klippa kanterna i triangelform så att kanterna på knapphålet blir snygga.

 

 

Efter det vränger man knapphålsflikarna så de hamnar på baksidan, sedan pressar man försiktigt alla delarna så de ligger snyggt sett från framsidan. Sen syr man gärna några stygn för att de skall ligga still och inte vränga upp sig när man knäpper. Jag ville att knapphålen skulle vara smidiga så jag kastade kanten på tygbiten för hand istället för att sicksacka på  maskin.

 

 

 

Sen får man klippa upp för knapphålen på den invikta delen av framsidan och sy fast mot baksidan av knapphålet så knaphålen ser fina ut även på insidan slaget. Man vill ju inte att de baksidan av paspoallen ska synas om man går med kavajen öppen.

 

 

 

För att vara ovan vid paspoalerade knapphål är jag nöjd med de jag fick till. Fast jag funderar på om det hade varit ännu snyggare om jag använt mig av ett enfärgat vitt tyg istället för att lägga det randiga på skrådden. Hursomhelst är det gjort och färdigt, och jag kommer nog göra fler paspoallerade knapphål vad det lider för det är ju faktiskt väldigt stiligt...

 

Yesterday I made buttonholes for my summer jacket. They turned out quite nice if I may say so....

 


Kommentarer
Postat av: Gerda-Thyra

Oj... jösses så snyggt!!! Pilligt kan jag tänka mig men ursnyggt!

2011-06-14 @ 15:45:15
URL: http://helenej.blogspot.com/
Postat av: Agneta

Det där har jag provat en gång. Blir väldigt snyggt... men pilligt som du säger.

2011-06-14 @ 17:28:02
URL: http://hundraprocenthusmor.blogspot.com/
Postat av: Lillstrumpan

Oj, vilken snygg effekt! Riktigt läckert.

2011-06-14 @ 20:35:18
URL: http://www.thenorp.blogspot.com
Postat av: Fia

Jättefint blir det.

2011-06-14 @ 20:51:25
URL: http://virkmamma.blogg.se/
Postat av: Nilla

Men så tjusigt! och tack för beskrivningen, jag vill också prova. Vet inte riktigt om jag hängde med i vändningen, men det kanske ger sig när man gör det själv.

2011-06-15 @ 08:10:33
URL: http://gunilladeluxe.blogspot.com
Postat av: Erika

Klart pyssligt, men ach så tjusigt! Tycker det blev fint med ränderna på snedd =)

Jag har bara provat att göra passpoalerade knapphål på kappan (som nästan är klar. Jag har tagit en paus =) ) och testade då att bara sy de långa sidorna på maskin. Sen klipper man paspoal-lappen i mitten horisontellt längs hela lappen. I yttertyget klipper man som du gjort ovan, så det blir små trekantiga flikar på kortsidorna.



Fördelen är att det blir två lager istället för tre i vikningen på kortsidorna. Fiffigt om man har ett väldigt tjockt tyg, som kappylle... =)



Ska bli väldigt spännande att se den färdiga kavajen! Har du tänkte fodra den? Jag vacklar lite fram och tillbaka inför min sommarjacka, foder eller inte, det är frågan...

2011-06-15 @ 11:44:55
URL: http://swingingvintage.blogspot.com
Postat av: Olivia

Tack allihop för komplimangerna!!



Nilla

Ja jag tror det ger sig när du provar faktiskt..Det är inte så svårt, men man ser det egentligen inte föränn man gör det..så var det för mig iaf. :)



Erika

Tycker du det? vad bra! :)

Ah, det lät fiffigt, ja för det blir ju väldigt tjockt om det är ett grovt tyg...

jag tänkte inte fodra den..Då skulle den nog bli lite för tjock för att ha på sommaren, men jag tänkte att jag ska sko alla sömmar på insidan så den ser snygg ut när man tar av sig..har dock inte gjort det än utan har använt den iaf med bara sicksackade sömmar...hehe, får verkligen se till att det blir gjort också, för det är lätt att sånt där som bara är snyggt men egentligen inte behövs skjuts undan för all framtid. :)



tänkte jag skulle sy färdigt kjolen som ska matcha innan jag fotar och visar upp....Så hela ensemblen kommer till sin rätt. :)

2011-06-15 @ 14:38:26
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Monika

Fint! Och som jag har undrat vad 'bound buttonholes' heter på svenska.

2011-06-20 @ 09:42:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0