sy, sy, sy....

Ibland känns det som var och vartannat inlägg handlar om något som har med sömnad att göra. Men jag har nog allt lagt in en spurt i det där med att sy och lära mig om mönsterkonstruktion, för det är ju så rackarns roligt! Idag när syjuntan återigen har möte kommer det ännu ett sömnadsinlägg. Jag har fortsatt med min röda retroklänning, under helgen har jag ritat på kjolmodellen och testat mig fram till vilken modell jag ville ha. Eftersom jag ville ha en kjol som liknade den där gröna klänningen så ritade jag helt sonika av den och jämförde sedan med mina ritade mönster för att få fram den kjol jag ville ha. En sak som är intressant när man tittar närmre på det här med mönsterkonstruktion är skillnaden i moderna mönster och de från 40 och 50-talen. För man hade en annan inställning till hur snittet skulle vara förr. Då var det till exempel självklart att sidosömmarna förskjöts bakåt lite, några centimeter ungefär, för att sömmen inte skulle synas framifrån. Vilket i praktiken innebär att framvåderna i kjolen är något större. På 70-talet sedan blev det modernt att ha mer liksidiga och platta plagg vilket i sig också förenklade konfektionen. För det är ju lättare att i fabrik sy kläder som har liksidiga delar fram och bak, även om det kanske inte är lika snyggt......


Jag är färdig med kjolen och den ligger och väntar på strykbrädet. Nu är det livet som skall klippas till och sys ihop och det ligger på mitt sybord i väntan på saxen. Det pilligaste med det är ju mönsterpassningen, för man vill ju att rutorna skall se snygga ut i sömmarna och passa överens med rutorna i kjolen, därför gäller det att tänka till både en och två gånger innan man klipper. Annars är det ju, som man putslustigt kan säga, klippt!





I am still working on my 40s inspired cottondress. On the weekend I made the pattern for the skirt, I made it with inspiration from skirt from the green dress and yesterday I sewed it toghether, it looked quite nice. Now I have the top left and it's laying all ready to cut on my sewingtable. Just have to be careful so that the pattern of the fabric matches even in the seams.


Kommentarer
Postat av: Maja

Hej!



Vad spännande det du berättar apropå hur mönsterkonstruktionen har ändrats genom åren! Klurigt det där med rutorna... Låter som lite överkurs för min del... men självklart tänker jag lära mig mer om det tack vare dina inlägg:-) Kanske vågar mig på det sedan. Rutigt är ju så klassiskt, fint!



Lycka till med fortsättningen!



/Maja

2010-06-08 @ 20:37:10
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

jo det är roligt att se hur det utvecklas.....rutor som mönster är lite klurigt, för det syns så väl om det inte överensstämmer någonstans, även om man inte kan få till det överallt. men viktigast är iallafall att det ser bra ut på framsidan....hoppas jag blir klar med den snart så jag kan visa upp den...



ha det bra!

2010-06-09 @ 12:02:28
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0