Mormors klänning....

I mormors garderober har jag hittat massa roliga saker genom åren. Den här klänningen som jag fick av mamma är en av dem. Men tyvärr så var den för liten, eller rättare sagt, jag trodde den var det. För när det tog stopp över bysten så vågade jag inte dra. Men jag mätte midjan och den skulle passa. Så tänkte jag, det får bli en kjol så småningom och jag lade den i en låda för att vänta på att bli ändrad. Där fick den ligga ett bra tag men så i måndags tog jag fram den för att äntligen ändra om den. Alldeles innan jag skulle klippa så tänkte jag att jag lika gärna kunde prova en gång till. Den här gången framhärdade jag och lyckades också åla mig in i den. Vips så slank den på och satt som en smäck måste jag säga. Det enda som verkligen var för trångt var ärmhålen. Så de har jag ändrat. Det är en härlig känsla att syna en gammal handsydd klänning i fogarna. För det är mormor själv som sytt den. Stygnen är små och precisa och tyget är mjukt av ålder. Man får vara försiktigt så ingenting går sönder....




Först sprättade jag loss ärmkanten och ritade upp hur mycket jag behövde ta bort under ärmhålen.

 

Sedan nålade jag fast ärmkanten och sydde på den. Längst ned blev det ett litet större mellanrum än vad det var tidigare. Men eftersom det är under armen så syns det inte.

 

 

Visst är det en liten lustig modell på ärm? Jag tänkte först ta bort den helt och  låta klänningen vara ärmlös men så insåg jag att en sån fint bevarad 50-tals klänning borde ändras så lite så möjligt. Därför lät jag orginaldesignen bestå och ringade enbart ur ärmhålan en centimeter ungefär för perfekt passform.

 

 

Såhär ser klänningen ut i sin helhet. Tjusig, inte sant? Jag gillar verkligen tyget den är sydd i, en tunn och sval bomull som är jättehärlig nu när sommarens hetta börjar komma och mönstret är ju så härligt retro. En ny favorit helt enkelt. Tack mormor....

 

 

In my grandmothers closet one can find the most darling things. My latest find is this dress, handmade by my grandmother herself. First I thought it was to small. So I thought I'd make a skirt of it. But just before I took out my scissors I tryed it on again, and with some wriggling I got it on. And it fit like glove. The only thin to small was the sleevehole. So I made markings on how much I was going to enlarge it, cut it of and then sewed the sleeve back. Isn't it a funny looking sleeve? First I was going to take it of but then I realised that such a nice preserved 50's dress shouldn't be tampered with. So I kept it in the original design. It's allready a favorite, the fabric is a nice thin cotton and the siluette is just perfekt. A lovely summerdress indeed. Thanks grandma!

 


Kommentarer
Postat av: Maja

Vad fin den var! Härlig sommarklänning! Gillade tyget och ärmarna jättemycket! Häftigt att din mormor sytt den från början... Lite historiskt, liksom!



/Maja

2010-06-03 @ 00:32:29
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com
Postat av: Olivia

åh, visst var den. mönstret är så härligt 50-taligt....ja, min mormor sydde nästan alla sina kläder själv. det är roligt att gå igenom det som finns kvar..mycket är för litet och för slitet men ibland så....

2010-06-03 @ 12:07:20
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/
Postat av: Carro

Den var jättefin! :)

2010-06-03 @ 15:19:58
Postat av: Anna Neah

Underbar!!

2010-06-08 @ 18:01:30
URL: http://mermusik.blogspot.com
Postat av: Olivia

tackar! ja ibland har man tur, men nu är nog mormors garderober utömda på godbitar tyvärr...

2010-06-09 @ 12:03:55
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0