Kärlek i ett kallt klimat.....

Har varit lite hängig nu ett tag. Det har med flytt, omställning och livskval att göra..Vad kan vara mer uttröttande än livskval? Iallafall tänkte jag att en god filmstund kan lyfta en tråkig stund och så funderade jag lite på vad jag har i min videohylla som tillhör de absoluta favoriterna. Så kom jag givetvis att tänka på mitt "guldband", en kasett som jag är väldigt försiktig med för jag har inte hittat någon dvd-version av den här serien än. (Kanske finns på Amazon dock, har inte undersökt det faktiskt.)

För några år sedan gick en BBC-serie i tre delar baserade på böcker av Nancy Mitford, som jag skrivit om tidigare. Kärlek i ett kallt klimat hette serien och den har allt en bra drama serie ska ha. Lantadel i tweed, kärleksintriger, mycket te och snittar och så givetvis torr humor av den sort som britter är bäst på. Det handlar om tre flickor i de högre klasserna i England under 1930-talet och sedmera början av kriget. De har alla en önskan om att finna kärlek i sitt liv och de finner den, fast på väldigt olika sätt. Det är en serie att bli kär i mycket på grund av de många excentriska karaktärer som gestaltas utöver de tre hjältinnorna. Speciellt gillar jag fadern till en av flickorna som gestaltas av den ypperlige Alan Bates (som förövrigt även var med i Gosford park) han är så härlig i sina rigida fördomar om hur världen är beskaffad och vilka som betyder något att det är en fröjd för själen. Sen så är ju mijlön handlingen utspelar sig i helt underbar, det är stora gods på landet och små mysiga stugor blandat med lite mer urbana miljöer á la London och Paris. Det är bara att sätta på tevattnet, baka sconsen och mys..





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0